Homeparty's boomen als nooit tevoren

Tupperware ouderwets? Mylène parties passé? Dat had je gedacht! Home party's zijn succesvoller dan ooit, en het aanbod van producten en diensten groeit nog steeds. Misschien vind jij wel het gat in de markt?

 


Vroeger had je de traditionele verkoop van plastic doosjes, met een praatje vooraf en vaak vergezeld van de obligate kookdemonstratie. Je nodigde gewoon een paar vriendinnen uit, en de consulente deed de rest. De gastvrouw zorgde voor chips en een drankje, en kreeg in ruil daarvoor een set tupperwaredozen. Al gauw sprongen producenten van cosmetica mee op de kar en ontstonden – onder meer - de Avon en Mylène-party's.

Erotische homeparty's

In 03 kreeg de Antwerpse Paja Van Dyck de verlichte ingeving om bij vriendinnen thuis, in een veilige omgeving dus, erotische speeltjes te gaan verkopen. Als knipoog naar Tupperware heette ze haar geesteskind ‘Upperdare’. Het initiatief had een ongekend succes, de business boomde en werd omgedoopt tot ‘Upper at home’, de tegenwoordige marktleider in “zinnenprikkelende homeparty's”, zoals ze het zelf noemen, met een honderdtal ‘upperladies’ in dienst en meer dan 10.000 homeparty's per jaar.
Maar ze zijn ondertussen lang niet meer alleen in dit marktsegment: tientallen vrouwen gingen Paja’s lichtend pad achterna en startten ‘cocoonfun’, ‘dare2dare’, ‘hot stuff’ homeparty's of ‘minoe’... Kortom: aan erotische homeparty's is er zeker geen gebrek.

En daarnaast...

Hoewel de erotisch getinte homeparty's het grootste deel van de markt innemen, is er wel degelijk nog ruimte voor andere producten: vooral verzorgingsproducten en juwelen kennen succes, en in mindere mate ook kledij, vooral kinderkledij, en (kleine) interieurobjecten. Een constante in heel dit gebeuren is wel dat het doelpubliek uitsluitend uit vrouwen bestaat. Evident misschien, aangezien vrouwen doorgaans graag kletsen met vriendinnen en graag shoppen. En laat ze op homeparty's nu net deze twee dingen mogen combineren... Meteen raken we één van de redenen aan van het succes van homeparty's in dit onzekere economische klimaat: niemand verlaat een homeparty zonder iets (kleins) te kopen. Een verzekerd inkomen voor de demonstratrice dus. Als je je eigen winkel opent, kun je hier natuurlijk niet op rekenen. Daarnaast krijgt de gastvrouw een procent(je) op elke verkoop, en doorgaans ook een geschenk. Tegenwoordig is ook dit voor de meesten een welkome schnabbel. Vermits de verkoopster geen huurprijzen, personeel, enzovoort hoeft te betalen, kan ze het zich permitteren de producten aan zeer scherpe prijzen aan de man – of liever vrouw - te brengen. Dus ook de vriendinnen doen een goede zaak, en zo komen we tot een win-win-winsituatie.

Diensten

Tegenwoordig worden er naast producten ook diensten aangeboden onder de vorm van homeparty's. Je kunt een masseuse boeken voor een ‘wellnessparty’, een handlezing voor je vriendinnen boeken bij een tarotlezende demonstratrice op een ‘symbolic homeparty’, je samen met je vriendinnen laten opmaken, in sexy lingerie steken en fotograferen op een ‘glamourdare party’ en zelfs de verjaardag van je hond vieren met een honden-verjaardagsparty. Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaan homeparty's van. Of toch niet? Misschien vind jij wel een gat in de markt.... ?

Ellen Wielandt

 









© Vivat.be 2020