Belgisch MVO lijdt onder misverstanden
Duurzaam ondernemen is meer dan milieubewustzijn. Bedrijven opereren niet in een economisch vacuüm, ze maken inherent deel uit van onze sociale en natuurlijke omgeving. Succesvolle bedrijven beheersen hun economische, groene en filantropische kansen en risico’s door in te zetten op rendabiliteit, respect en reputatie. Maar hoever staan we met duurzaam ondernemen in België?
Om dat te weten te komen, gaf softwareproducent SAP studieorgaan Indigov de opdracht om een stand van zaken te maken van duurzaam ondernemen in België.
Zeker door de huidige economische onzekerheid gaat bijna alle aandacht naar doelstellingen op korte termijn. En dat is gevaarlijk. Specialisten zijn het niet eens over alle kwesties, maar vast staat wel dat we nu moeten handelen om eventuele ecologische en economische
problemen in de toekomst te vermijden.
Er zijn volgens SAP in ons land drie misverstanden waardoor duurzaam ondernemen nog niet echt doorbrak.
Ten eerste gaat men ervan uit dat het voldoende is dat grote bedrijven de handen uit de mouwen steken. Dat is zeker nodig, maar zoals vaak geldt: ook vele kleintjes maken één groot. En België is een echt kmo-land: volgens de kmo-barometer van UNIZO zijn er in ons land ruim 850.000 kleine en middelgrote bedrijven.
Ten tweede leeft de perceptie dat duurzaam handelen geld kost. Dat is niet altijd het geval. Slimmer omspringen met energie en grondstoffen levert namelijk ook flinke besparingen op.
Tot slot is duurzaamheid niet alleen een kwestie van milieubescherming. Het betekent ook: uw dagelijkse operaties efficiënter maken, een langetermijnplanning opstellen, oog hebben voor het welzijn van uw personeel, enzovoort. Wij hebben het vaak over de drie sociale, groen en economische dimensies van duurzaam ondernemen.
De conclusies van het onderzoek kan je terugvinden in de whitepaper "