Danone stoot minder CO2 uit
Sinds maart 2012 heeft Danone de oppervlakte van z'n kartonnen verpakking definitief verminderd. De nieuwe 'outfit' van de producten zal zorgen voor een besparing van 45 ton karton per jaar. Dit staat gelijk aan een vermindering van 48 ton CO2.
In totaal kregen 31 producten van de merken Activia, Vitalinea en Danone & Fruit een nieuwe en lichtere 'outfit'. De oppervlakte van de kartonnen verpakking werd met 20 tot 35 % verminderd en dit staat gelijk aan een besparing van 45 ton karton en 48 ton CO2 per jaar.
Sinds 2008 zet het merk zich in voor het milieu. Danone slaagde erin om z'n ecologische voetafdruk met 30 % te verminderen. Er werden verschillende initiatieven genomen. Sinds 2011 is de Actimelfles voor 95 % gemaakt van plastic afkomstig uit plantaardige bronnen (suikerriet). Dit vermindert de voetafdruk van Actimel met 70 %.
In totaal werd er al 350 ton karton per jaar bespaard. Dat is 372 ton CO2 en gelijk aan 60 jaar verwarming voor een Belgische familie.
De WWF is partner van Danone in de vermindering van z'n ecologische voetafdruk. De organisatie werkt nu samen met het merk aan andere doelstellingen. Het gaat onder andere over de indirecte CO2-uitstoot die verbonden is aan de productie van melk, en over de ontwikkeling van verpakkingen uit hernieuwbare grondstoffen.
Binnenkort zal Danone op z'n website ook een voetafdrukcalculator aan z'n klanten aanbieden.
Meer info:
Melody De Visscher