Nieuwe reclame
Flash mobs, amateurfilmpjes, buzz marketing, ranch party’s: het zijn maar enkele van de vele nieuwe reclametechnieken die op ons afkomen nu de traditionele televisiespot niet meer blijkt te werken. Wat we ook doen, waar we ook zijn, de adverteerders zullen ons weten te vinden.
Kijkt u nog naar de reclamespots op televisie? Volgens
Die andere Nederlandse multinational, Philips, heeft onlangs dan weer alle reclameblokken gekocht in en rond de Amerikaanse nieuwsshow 60 Minutes, zonder zelf spots te tonen. Het programma duurde voor het eerst dus effectief een uur, een kort dankwoord aan
De adverteerders hebben het dus eindelijk begrepen. Reclame op televisie leent zich hooguit voor een plaspauze of om wat doelloos te zappen. Met de nieuwe technologieën kan je de reclame straks trouwens gewoon wegknippen uit de programma’s. Wie wil er nog gestoord worden tijdens het kijken als het niet hoeft?
Maar daar zullen wij als consumenten wel een prijs voor moeten betalen. Die adverteerders laten ons niet zomaar los. Als ze ons niet meer kunnen bereiken via televisie gaan ze op zoek naar andere middelen. Want we zullen en moeten geweten hebben dat er alweer een nieuw product op de markt is, en of we dat maar zo vlug mogelijk willen gaan kopen. Waar u ook gaat, staat of surft, overal liggen ze op de loer, de marketinglui, om u te strikken in de verraderlijke netten van het consumptieparadijs. Voor u het weet, bent u zelf een uithangbord. Of beter: een bilboard, want de voertaal in de reclame is nog altijd het Engels.
Flash mobs
Herinnert u zich de groepen mensen nog die enkele jaren geleden plots ergens samen opdoken? Soms wilde het opzet wel eens mislukken en kwamen er maar een paar liefhebbers opduiken maar de bedoeling was duidelijk: een menigte (mob) die als een flits (flash) in het straatbeeld verscheen, op aangeven van een sms-berichtje zoals later bleek. De flash mobs zijn geen rage geworden maar het fenomeen is wel gesneden koek voor adverteerders die klanten aan zich willen binden. Ford en Sony organiseren sinds kort gratis flash concerts, waarvoor je je moet inschrijven via een website. Een paar dagen voor het concert krijg je een sms toegestuurd om uur en plaats mee te delen. In augustus van dit jaar kwamen zo in Boston 10.000 mensen opdagen voor een ‘flitsconcert’ van Staind.
Brand buzz marketing
In het Nederlands ook wel gewoon mond-op-mondmarketing genoemd. Sommige trendsetters en smaakmakers worden daadwerkelijk betaald om een product te promoten, niet met luide trom maar discreet, als ging het om een strikt persoonlijke mening. En wie die buzzers dan wel mogen zijn? Dj’s, barmannen, winkeluitbaters, fotografen, muzikanten en (volgens de specialisten) journalisten. Had ik u al verteld dat ik met een Huyndai rijdt?
Je kan ook een virtuele buzz creëren, op forums, in chatboxen, via e-mail of blogs.
Spoofs
U hebt er vast al eens eentje ontvangen in uw mailbox, zo’n kort en grappig amateurfilmpje, al dan niet geënt op bestaande reclamespots. Een zelfgemaakte spot met golfer Tiger Woods in de hoofdrol beviel Nike zo goed dat het filmpje nu in een lichtjes aangepaste versie op televisie loopt. Verwacht wordt dat de consument in de toekomst wel vaker zelf reclame zal maken voor zijn of haar favoriete producten, een beetje zoals de kijkers van VTM tegenwoordig hun eigen nieuws kunnen maken.
Interactieve one-to-one communicatie
• In de Londense metro konden de pendelaars afgelopen zomer op aangeven van een elektronische trailer en met behulp van Bluetooth-technologie gratis materiaal downloaden van Coldplay, foto’s, screensavers, muziek, video en interviews. Gemiddeld duizend mensen per dag reageerden op de trailer en gingen een ‘one-to-one’ conversatie aan met platenfirma EMI en Coldplay.
• In Brussel hing eerder dit jaar een grote affiche van American Express met ingebouwd reuzenscherm. Via de website van het bedrijf kon je foto’s opsturen die dan levensgroot geprojecteerd werden.
• Ford pakte uit met een sms-spel waarvan de score werd bijgehouden op een affiche met elektronisch scherm. De hoofdprijs was een Fiesta.
Branded entertainment
Nu de Jupiler League weer bij de openbare omroep zit, wordt de Belgische eerste klasse ook eindelijk consequent zo genoemd. De wielerploegen in het profpeleton rijden al jaren onder een merknaam (denk ook aan de Omloop Het Volk) en steeds meer bedrijven maken tegenwoordig gewoon eigen televisieprogramma’s, zoals (in de VS) The Apprentice van General Motors, een programma waarin de kandidaten nieuwe producten moeten ontwerpen.
Rip away wild postings
De rage rond de posters van H&M (die gewoon gepikt werden uit winkels en bushokjes) bracht de reclamejongens op een briljant idee: je verspreidt een aantal affiches die de klant of de voorbijganger gewoon mag meenemen.
Relationship marketing
Weinig adverteerders zijn zo creatief in het ontwijken van verbodsbepalingen als de tabaksfabrikanten. R.J.Reynolds organiseert in de VS regelmatig Ranch Parties waar je een verblijf kan winnen op de Marlboro Ranch, u weet wel, waar die cowboy gestorven is aan kanker. Het bedrijf sponsort ook rookfeesten en wedstrijden met in de prijzenpot hoofdzakelijk sigaretten. Brown and Williamson Tobacco stuurt in de winter promomeisjes met warme koffie naar de sukkelaars die buiten een sigaretje staan te roken omdat het binnen niet meer mag. Voor de rest zijn de tabaksfabrikanten net als bij ons in grote mate afhankelijk van reclame op het verkooppunt, de enige vorm van communicatie die nog wordt toegelaten.
Podcasting
Nu nog in de kinderschoenen en al te gefragmenteerd maar de populairste podcasts (zelfgemaakte radioprogramma’s die je moet downloaden van internet) kunnen nu al op belangstelling rekenen van potentiële adverteerders. Nog een nieuw medium dat niet langer ontsnapt aan de gretige klauwen van de adverteerders.