Leve de hoevesupermarkten!

In Frankrijk bestaat er sinds 2007 een supermarkt die minstens 50 % van zijn producten rechtstreeks afneemt van lokale boeren en producenten. Het winkelconcept heeft succes: binnenkort openen nog meer van zulke 'hoevesupermarkten'.


'O'tera du Sart' is een supermarkt. Maar niet zomaar een supermarkt. Het is een heuse hoevesupermarkt die minstens 50 % van z’n producten rechtstreeks afneemt van lokale boeren en producenten.

'O'tera du Sart', ook gekend als 'La ferme du Sart' is gelegen in een zeventiende-eeuwse boerderij met 15 hectare grond in het Noord-Franse Villeneuve-d’Ascq, tussen Rijsel en Roubaix. De boerderij werd in 2005 gekocht door Matthieu Leclercq, de zoon van Decathlonstichter Michel Leclercq.

Twee jaar later opende hij dit nieuwe winkelconcept. Vandaag kan O’tera du Sart mooie verkoopcijfers voorleggen. In december 2011 opende een tweede O’tera in dezelfde regio en er werden contracten afgesloten voor twee vestigingen in de buurt van Parijs.

Hoe werkt deze hoevesupermarkt nu? O’tera du Sart heeft een assortiment van ongeveer 500 lokale versproducten. Tussen 2 en 3 % van de producten komt van de eigen boerderij en meer dan de helft van de andere producten komt van boeren en kleinschalige producenten uit de omgeving.

Je vindt er vlees en charcuterie, vis, bereide gerechten zoals quiches, pizza’s of soep, verse groenten en fruit, brood en gebak, kaas, melk, zuivel, bieren, fruitsappen, verse kruiden en zelfs planten en bloemen. De winkel verkoopt ook enkele onmisbare voedingswaren die van verder uit Frankrijk komen, zoals camembert, gruyère en wijn.

Voor elk product is er maar één leverancier. De producenten worden dus niet onder druk gezet door concurrentie. O’tera du Sart geeft de voorkeur aan samenwerkingen op lange termijn met partners die een goede kwaliteit leveren. De 'juiste' prijs wordt door beide partijen vastgelegd.

O'tera du Sart heeft ook een bijzondere marketingstrategie. Z'n  halfoverdekte inkomhal wordt bijvoorbeeld verschillende keren per jaar thematisch anders ingekleed en naast elk product vind je een foto van de producten. Zo kunnen de klanten duidelijk zien wie de producten gemaakt geeft, een belangrijk detail dat het vertrouwen van de klant versterkt. De partners-leveranciers zorgen regelmatig voor demonstraties en degustaties, en voor de kinderen is er zelfs een speelplaats gemaakt van strobalen!

Volgens stichter Matthieu Leclercq is er in België ook een markt voor een hoevesupermarkt. Fingers crossed! 

Bron:

www.frederika.be

Melody De Visscher









© Vivat.be 2020