De Toyota Auris HSD trekt hybride markt open

In het segment van de hybride wagens geldt de Toyota Prius als maatstaf. Het Japanse merk vatte het plan op om deze lijn door te trekken naar zijn andere modellen. De Auris HSD steekt van wal in de categorie van de compacte personenwagens en trekt de markt van de hybrides open voor een groter publiek.


Met de Auris Hybrid Synergy Drive (HSD) geeft Toyota het startschot van de uitbreiding van zijn hybride gamma. De HSD wordt in Europa vervaardigd en is bestemd voor de Westerse markt van stadsmodellen.

Naar het voorbeeld van grote broer Prius is de compacte Auris gebouwd rond een intelligente tandemopstelling van de 1.8 VVT-i benzinemotor en de dubbele elektromotor. 'Intelligent', wegens het elektronisch vernuft van de wagen, die afwisselend de benzine en de elektriciteit gebruikt in functie van een zuinig totaalverbruik. En ook omwille van het regeneratief remsysteem, waardoor remwrijvingen worden omgezet in stroomvoeding. De bestuurder hoeft dus niet naar de accu's om te kijken, want die worden al rijdend aangevuld.

De Auris laat de keuze tussen 3 rijstanden: EV of elektrische modus voor "zero verbruik, zero emissies" aan een snelheid afhankelijk van de rijomstandigheden en de afstand, ECO voor een betere economie en ten slotte POWER voor scherpere prestaties en betere acceleraties.

De hybride aandrijving is goed voor 136 pk en een gemiddeld gemengd verbruik van 3,8 l/100 km. De CO2-uitstoot haalt het voor dit autosegment ongekende niveau van 89 g/km.

De HSD blijft qua look trouw aan de oorspronkelijke Auris. De lijn onderging hier en daar enkele aërodynamische retouches. Het radiatorrooster is hertekend en verbreed om te zorgen voor een hogere luchtpenetratie en een betere afkoeling van de motor. Verder onderscheidt de ecologische versie van de Auris zich door zijn gestroomlijnde achterbumper en een discrete dakspoiler.

Het interieur wijkt evenmin af van de klassieke Auris, buiten de blauwe designaccenten verwerkt in de grijze bekleding en de instrumentenverlichting. De Smart Start-knop, de Optitron toeren- en snelheidsteller met hybridesysteemindicator, en de versnellingspook met de 3 verschillende rijstanden: ze zijn elk voorzien van de karakteristieke blauwe retroverlichting.

Met de Auris HSD wordt de hybride technologie een stukje toegankelijker en banaler. Totnogtoe viel ze samen met de herkenbare, maar ook logge Prius, waarvan de lijn en afmetingen mee gedicteerd werden door de inbouwvolumes van de motorblokken. De technologie geraakt nu stilletjes aan ingeburgerd en wordt zo ook minder duur.

De hybride Auris geniet van lage onderhoudskosten dankzij het gebruik van betrouwbare en stevige onderdelen. De ecologische vormgeving maakt dat de auto ook in aanmerking komt voor overheidsbonussen. Mits aftrek van de federale premie van 15% en de recyclagepremie van 1000 euro, kan de instapprijs van 23.745 euro teruggebracht worden tot zo'n 19.000 euro (en nog minder voor wie daar de groene premie van het Waalse Gewest aan kan toevoegen).

Meer details

op de site van Toyota









© Vivat.be 2020