Vliegreizigers eisen vernieuwingen!
Belgische en Nederlandse vliegreizigers werd onlangs gevraagd naar hun verwachtingen tijdens het bezoek aan een vliegveld of tijdens de vlucht. De marktstudie wijst uit dat de recente vernieuwingen die zijn doorgevoerd op vliegvelden en op vliegtuigen zeer positief onthaald worden. De ondervraagden lieten ook weten wat er volgens hen nog beter kan in de toekomst.
De studie werd uitgevoerd tussen augustus en september 2008 door InSites Consulting, in samenwerking met Living Tomorrow. Er werd gepolst naar de mening van de consument over de vlucht en de luchthaven van de toekomst. In totaal namen er 811 mensen tussen 18 en 65 jaar deel aan de online-enquête, waarvan 407 in België en 404 in Nederland. Keuze van de maaltijd en van de ontspanningsmogelijkheden: dadelijk bij reservatie, liefst.
Keuze van de maaltijd en van de ontspanningsmogelijkheden: dadelijk bij reservatie, liefst.
Bijna de helft van de reizigers wenst herkend te worden via een systeem van inloggen van zodra ze op de site van de vliegmaatschappij komen, zodat ze niet telkens opnieuw alle persoonlijke gegevens moeten invoeren. Ook de voorkeur inzake multimedia en lectuur willen ze onderbrengen bij de persoonlijke gegevens. Momenteel vinden vier op tien reizigers het multimedia- en lectuuraanbod aan boord ontoereikend.
Daarenboven vindt de helft ook de maaltijden aan boord niet gevarieerd genoeg. Drie op de tien reizigers wil zelfs het menu op voorhand kennen. Ook hier bleek, dat de ondervraagden liever reeds bij de reservatie van de vlucht hun culinaire wensen kenbaar willen maken.
Al die persoonlijke voorkeuren zouden moeten opgeslagen worden op een getrouwheidskaart. Aan boord hoeft men dan gewoon die kaart in te scannen om meteen te weten met wie men te doen heeft.
Inchecken duurt te lang en de procedure is te gecompliceerd
6 reizigers op 10 vinden dat de hele incheckprocedure te lang duurt en te ingewikkeld is. Volgens hen kan er tijd worden gewonnen bij het registreren. Online registratie vanaf 48 uur voor de vlucht zou een eerste oplossing kunnen betekenen. Men zou ook een soort grenspost kunnen installeren op het vliegveld waar je kunt inchecken, je tickets laten controleren en waar tegelijkertijd de douanecontrole plaatsvindt.
1 reiziger op 5 heeft moeite om de juiste gate te vinden bij het vertrek. Een sms'je van de vliegmaatschappij met daarin het nummer van de juiste gate en de tijd die rest om er te geraken, zou veel oplossen. Bijna de helft van de ondervraagden vindt het ook erg onpraktisch dat ze de luchthaven moeten doorkruisen met allerlei documenten, zoals het paspoort en de boorddocumenten, in de hand. Een oplossing hiervoor zou de digitale 'boarding pass' kunnen zijn, die wordt opgestuurd naar de gsm onder de vorm van een barcode.
Belgische reizigers meer gesteld op zekerheid dan Nederlanders
Belgische reizigers hebben meer nood aan zekerheid dan hun Nederlandse buren, wanneer het op vakantie aankomt. Ze willen zo goed mogelijk geïnformeerd zijn en willen zo veel mogelijk op voorhand regelen. Zo is het voor de Belgen belangrijker dat ze een bevestigings-sms krijgen na hun online-reservatie, waarin de vluchtgegevens nog eens worden herhaald en waarin ze meer informatie krijgen over de boarding.
De Belgen, misschien meer gehecht aan hun comfort dan hun noorderburen, hechten ook meer belang aan de kwaliteit en het aanbod van de maaltijden aan boord. Er zijn meer Belgen die de mogelijkheid wensen om op voorhand vast te leggen wat ze aan boord zullen eten of drinken. En tenslotte zijn het ook de Belgen die vaker vragen om gezonde en verse maaltijden.