Ik heb de MSC Opera ingehuldigd met Sophia Loren

Of zou ik beter zeggen dat ik aanwezig was bij de doop van dit prachtige cruiseschip door “la” Loren, een echte ster. Dit ging door op een zonnige dag in de haven van Genua. Een kennismaking met een reisformule waar heel wat landgenoten zich in zouden kunnen vinden.


De dag was vroeg begonnen : aankomst voor 8 uur in de lokalen van Abelag om vervolgens in te schepen op een vliegtuig van de maatschappij

VLM
dat speciaal voor deze gelegenheid gecharterd werd. Een gezellige wachtzaal, slechts beperkte formaliteiten af te wikkelen, een comfortabele Fokker 50, vlotte bediening met de glimlach... alles om de dag reeds goed in te zetten.

Aan boord journalisten van de geschreven pers, de audiovisuele media (herkenbaar aan hun ietwat hautaine air)en online-magazines. Maar ook vertegenwoordigers van bedrijven die vatbaar zijn voor het uitspelen van de kaart van de “incentives”, reizen bestemd voor het personeel of voor klanten.

De inscheping

Het vliegtuig volgt zorgvuldig de Italiaanse kustlijn. Iedereen bestudeert deze kuststrook, geklemd tussen de zee en de bergen. Na een tijdje komt de stad Genua in beeld en een groot schip pronkt in de haven, zou dit de Opera zijn? Het vliegtuig duwt zijn neus naar beneden en lijkt de mast van de cargoschepen te scheren. De luchthaven Colombo is een miniluchthaven. Een bus brengt de delegatie tot aan de voet van een gebouw dat zich in de volle lengte uitstrekt. Hier zullen de inschepingformaliteiten plaatsvinden.

Je neemt je identiteitskaart in de hand en fixeert vervolgens een webcam, die op een draagbare computer geplaatst is. Een kwestie van veiligheid, want wanneer je bij het betreden van het schip je magnetische kaart zal aanbieden zal deze nagaan of je overeenstemt met de foto. Deze (met een bepaald bedrag) opgeladen magnetische kaart zal je in staat stellen om aan boord al je betalingen uit te voeren...behalve in het casino!

Maar een soortement piccolo – met een brede glimlach en blijkbaar van Filippijnse afkomst – heeft zich al over mijn reiszak ontfermt en leidt me via een volledig met spiegels uitgeruste lift naar brug 10, de Turandot-brug. Mijn kamer (binnenzijde met dubbel bed) blijkt prachtig gedecoreerd en zeer functioneel ingericht. Het is één van de 850 kajuiten van een schip dat tevens 172 kamers met balkon (zeer in trek) en 28 suites telt.

Het bezoek

Ik moet reeds de verschillende salons – uitgevoerd in klasrijke Italiaanse stijl, evenwel zonder overdaad – doorkruisen om me naar het Theater van de Opera te begeven waar de persconferentie zal plaatsvinden. Ter plekke blijkt de persconferentie omwille van de vertraging verdaagd. Geen probleem : dit biedt een uitstekende gelegenheid om zelf op verkenning uit te gaan.

De salons en de bars volgen elkaar op. Ter gelegenheid van de doop van het schip is de drank gratis, maar normaal moet je ervoor betalen.
Daar ligt het Casino ‘Monte-Carlo”, uitgerust met 2 roulettetafels, 3 tafels om black jack te spelen en 50 slotmachines (het fluweel is vrij dik om het geluid te dempen!). Het casino is veel bescheidener qua formaat dan op Amerikaanse schepen, maar Europeanen voelen zich minder aangetrokken tot het gokspel dan Amerikanen. Tijd voor een bezoek aan het Cyber Centre. Niets beter dan het Internet om met de rest van de aardbol in contact te blijven.

Ik kan gaan en staan waar ik wil, slechts tot één enkele salon wordt de toegang geblokkeerd door een bodyguard, voorzien van een oortje. Zou de ster reeds daar zijn? Een ontmoeting zal dus voor later zijn...

Het schip, geconstrueerd op de scheepswerven langs de Atlantische Oceaan in Saint-Lazaire, is immens met een lengte van 251,25 m en een breedte van 28,8 m. Ter gelegenheid van de doop zal het schip aan de kade blijven, maar men schat de kruissnelheid van het schip op 20 knopen (37,04 km/uur) en de topsnelheid zou zelfs 21,7 knopen bedragen (40,188 km/uur).
Vlakbij de receptie bevinden zich winkels en luxeboetieken. Iets verder ligt een gezondheidscentrum met sauna, Turks bad, ontspanningsruimte, kapsalon, beautycenter en een fitnesszaal waar je kan lopen met uitzicht op de zee... of de haven. Niet ver daarvandaan bevindt zich een speelruimte voor de kinderen, die eveneens een adembenemend uitzicht biedt op de buitenwereld.

Het concept is van Italiaanse origine... en dus op het gezin gericht : men kan eveneens gebruik maken van een babysittingdienst waar twee kinderen, jonger dan... 18 jaar, gratis terechtkunnen (indien ze in de kamers verblijven van de volwassenen die hen vergezellen). Deze formule is zeer naar de zin van ouders, grootouders... en de kinderen die zonder twijfel eveneens overtuigde cruiseliefhebbers zullen worden.

De lift brengt men naar de 11de verdieping. Ik bemerk een buitenbar op mijn linkerhand en voor mij een immense brug met twee zwembaden en twee jacuzzi’s. De Opera zal pas de volgende dag de haven verlaten maar de eerste bezoekers blijken reeds aan boord. Anderen maken gebruik van de trap die leidt naar de Lido-brug, waarlangs je de volledige rondgang van het schip kan maken. De wandeling gaat langs de enorme schoorsteen, voorzien van het nieuwe logo van de maatschappij MSC. Aan de voet van de schoorsteen ligt een minigolf.

Even stoppen voor een drankje in de bar en vervolgens op zoek naar het restaurant voor het middageten. Met mijn twee fototoestellen op mijn buik doorkruis ik één van de restaurants. Wanneer ik aanstalten maak de fototoestellen in orde te brengen voor gebruik, word ik - evenwel op vriendelijke wijze – aangeklampt door mensen van de security. Ik had niet gezien dat slechts op enkele meters van mij Sophia Loren het middagmaal gebruikte en men hield mij voor een vulgaire paparazzo.

De restaurants zijn prachtig en zeer aangenaam. Welwillend observeer ik het ballet van de kelners - levendig, snel, efficiënt, nooit opzichtig – alvorens van de heerlijke gerechten te proeven.

Mediterranean Shipping Cruises

Het uur van de persconferentie is aangebroken. Hier vernemen we dat MSC de tweede grootste maatschappij ter wereld is... op gebied van vrachtschepen en -vervoer. De “cruiseactiviteiten” zijn nog vrij beperkt tegenover het transport van goederen. Het gaat evenwel steeds crescendo met nu al zes cruiseschepen die prachtige cruises op de Middellandse Zee aanbieden (varend langs bijvoorbeeld Spanje, Sicilië, Malta, de Balearen, de kusten, Rhodos, Kreta, Turkije, Marokko, Tunesië, Egypte, Lybië,...), die kunnen uitlopen naar de Zwarte Zee (Odessa) of de Atlantische Oceaan (Madeira, Canarische Eilanden). In totaal 16 trajecten van 5, 7, 11 of 14 nachten voor de schepen MSC Opera, Lirica, Melody, Rhapsody, Monterey. In de winter trekken sommige schepen naar de Caraïben, Zuid-Amerika of Zuid-Afrika.

De president directeur-generaal, Pierfrancesco Vago, legt sterk de nadruk op de zoektocht naar Europese kwaliteit. Dit vertaalt zich in de ontvangst, de sfeer, de inrichting... en de keuken.

De prijzen zijn eveneens zonder verrassingen. De catalogus is duidelijk wat betreft de prijs per persoon; in de prijs zijn de maaltijden aan boord inbegrepen : ontbijt, lunch, thee, middagmaal, avondbuffet. Voor het traject “Parels van de Middellandse Zee” (Genua, Napels, Palermo, Tunis, Palma, Barcelona, Marseille, Genua) varieert de prijs tussen 1.115 en 1.960 euro (speciale periode), 1.225 en 2.165 euro (laagseizoen), 1.300 en 2.365 euro (middenseizoen), 1.425 en 2.590 euro (hoogseizoen) en dit naargelang men een kamer aan de binnenzijde met twee bedden of een suite met balkon neemt. De prijzen van aangeboden excursies (met een reductie van 30% voor kinderen jonger dan 14 jaar) figureren ook in de catalogus, net als de aangeboden vervoersmogelijkheden om de vertrekhaven te bereiken. Drinkgeld is facultatief vermits de bemanning op correcte wijze betaald wordt; je zal enkel een drinkgeld geven indien je dit echt zelf wenst en tevreden bent” zegt men bij MSC.

Kortingen worden toegekend aan pasgehuwde koppels... ongeacht hun leeftijd, en eveneens bij huwelijksverjaardagen (5de, 10de, 15de, 20ste, 25ste,...). Robert Pascual, marketing manager, herinnert er graag aan dat een cruise eigenlijk een “3 in 1”-formule is, namelijk tegelijk een hotelformule, clubformule en een rondreis.

De promotie van deze cruises is natuurlijk verzekerd naar Italië toe, maar ook naar Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland,...Momenteel zijn de helft van de klanten Italianen, de andere helft bestaat voor de overgrote meerderheid uit andere Europeanen. Met een 20 à 25.000 cruisereizigers per jaar heeft men in België nog niet echt ingepikt op de trend die in andere landen reeds hoge toppen scheert : de Britten doorkruisen bijvoorbeeld jaarlijks met zo’n 800 à 900.000 de zeeën.

Ceremonie en gala

Na een eerder protocollaire photoshoot vetrekken we voor een geleid bezoek. Maar de tijd vliegt snel voorbij en om 19u zou de doopceremonie van het schip moeten plaatsvinden. Tijd om snel een smoking aan te trekken en me naar de speciaal aan de voet van het schip geïnstalleerde tribunes te begeven. De fotografen fladderen rond, de cameramannen installeren hun driepikkels en de genodigden stromen toe. De jurken worden langer en de decolletés dieper. Van tijd tot tijd storten de fotografen en interviewers zich op bekende personaliteiten (in ieder geval bekend aan die zijde van de Alpen). Het orkest begint te spelen en kondigt hiermee het begin van de speeches aan. Maar alle blikken zijn gericht op de loopplank want daar zou “la” Loren moeten verschijnen. De veiligheidsmensen zijn druk in de weer, de verantwoordelijke spreekt meer en meer in de mouw van zijn vest! Daar verschijnen de officieren en een delegatie van het personeel van het schip en dalen de loopplank af om een haag te vormen. Eindelijk verschijnt ook de langverwachte ster, helemaal in het wit gekleed met een trotse en rijzige gestalte.

De fotografen – één en al glimlach, zelfs de meest geblaseerde – mitrailleren la Sophia, die zich met volle gratie tot dit spel leent. Vervolgens wordt de traditionele fles champagne op de romp van het schip stukgegooid en dwarrelen duizenden witte en blauwe lintjes (de kleuren van de MSC) uit de hemel naar beneden en weerklinken de misthoorns.

Het is nu tijd voor cocktails aan de rand van het zwembad. Sommigen proberen zich te laten fotograferen aan de zijde van de zeer toegankelijke Italiaanse sterzangeres Rita Pavone. Anderen genieten met kleine teugjes van het aperitief en dit op de tonen van een piano. Iedereen wacht vol spanning op het galadiner.

Het menu is nog impressionanter: niet minder dan 6 gangen met fijne gerechten. Uitstekend! Daarna is de tijd aangebroken om zich naar het Theater te begeven voor het spektakel. Iedereen krijgt bij de ingang een prachtige tinnen replica van het cruiseschip.

Tijdens het spektakel volgen dansers, acrobaten en een goochelaar elkaar op. De spektakelnummers blijven komen zonder een dood moment, maar het publiek wacht slechts op de komst van Rita Pavone, een vrouw van kleine gestalte maar met een enorme carrière. Ze voelt zich zowel thuis in een rock- of variétérepertoire als in andere liedjesvormen. Ze danst over het podium en amuseert zich met de danseressen (die de mannelijke blikken naar zich toetrekken). Ze maakt vervolgens even plaats voor haar grote liefde, de zanger Teddy Reno, om daarna opnieuw het podium in te palmen. Het publiek gaat volledig voor de bijl. Wat volgt is een echte “standing ovation”.

Een blik op de klok geeft aan dat het intussen reeds 2 uur in de ochtend is. Geflambeerde snacks wachten op ons in de salons en de deuren van de discotheek “Byblos” op brug 12 gaan open. De nacht zal kort zijn. Maar natuurlijk wordt niet iedere dag een dergelijk schip gedoopt!

9u. Na een ontbijt in openlucht in het restaurant Il Patio verlaat ik met spijt in het hart het schip. Deze avond zal de MSC Opera de trossen losgooien om aan zijn eerste rondvaart te beginnen.

Meer informatie

MSC Cruises Benelux
Humaniteitslaan 65 - 1601 Ruisbroek
Tel. +32-2-334.94.50 – fax +32-2-334.94.70
E-mail :

info@msccruises.be

Philippe Allard









© Vivat.be 2020