Files: niets nieuws onder de zon
Wie is er nog bang van de file? Op weg naar het werk, naar de kust, ver weg in het buitenland of gewoon in de stad: files maken deel uit van het verkeer. We hebben ermee leren leven. Het is het eindpunt van een evolutie die een kleine eeuw geleden begonnen is.
Volgens een recent onderzoek staan de Amerikanen gemiddeld 68 uur per jaar in de file. Dat zal hier allicht iets minder zijn, al was het maar omdat de afstanden een stuk korter zijn, maar wie dagelijks op het spitsuur van Limburg naar Brussel moet en in het weekend met de familie naar zee wil, kent het gevoel van machteloosheid en berusting dat je in elke file overvalt. De enige troost is dat je omringd wordt door lotgenoten. De file maakt iedereen gelijk, 2-pk'tje, BMW of tientonner.
Sommige files halen de geschiedenisboekjes. Duizenden anonieme mensen die voortleven in ogenschijnlijke fait-divers.
DE EERSTE FILE OOIT
…stond op 14 februari 1909 in San Diego. Ene Jonathan ‘Jack’ Rosecrans had net een drive-through bakery geopend maar jammer genoeg wist nog niemand hoe drive-through (later onlogisch omgedoopt tot drive-in) werkte. Mensen parkeerden hun wagens langs de kant van de weg en gingen gewoon, als vanouds, te voet naar de bakker. Nieuwsgierige bestuurders vroegen zich af wat er aan de hand was en stopten eveneens. Al gauw stond er een eindeloze file aan Point Loma, vijf, zes rijen dik. Politieagenten moesten de mensen terug naar hun auto’s drijven en aanmanen om door te rijden.
Ook Belmont Park, ten oosten van New York, claimt de eerste file uit de geschiedenis. 200 auto's zouden daar al in 1902 voor een enorme chaos hebben gezorgd voor de aanvang van een belangrijke paardenrace.
DE BELANGRIJKSTE FILE OOIT
…stond begin juli 1942 op de weg naar Stalingrad (nu Sint-Petersburg). De vierde pantserdivisie van het Duitse leger was door Hitler zuidwaarts gestuurd, om daar een andere eenheid te vervoegen, maar stootte onderweg op de zesde divisie. De enorme verkeersopstopping van tanks en andere gemotoriseerde voertuigen duurde verschillende dagen en zou nadien fataal blijken te zijn. Sovjetgeneraal Andrej Yeremenko profiteerde van de vertraging om zijn troepen te hergroeperen.
DE LANGSTE FILE OOIT
… stond op 16 februari 1980 in en rond Lyon, Frankrijk. De auto’s moesten aanschuiven over een totale lengte van bijna 165 kilometer.