Grote merken hoeven niet mooi te zijn
Soms komt er een trend voorbij waaien die ieder gevoel voor smaak of klasse lijkt te ontberen. Het logo van Von Dutch is kitscherige macho, de laarzen van Uggs hebben meer weg een berenpoot.
VON DUTCH
Kenny Howard (1929-1992) was zo koppig als een Hollander (‘Dutch’), zoals ze vroeger blijkbaar zegden in Amerika. Hij had ook een hekel aan ‘Mexicanen, joden en nikkers’, voor sommigen reden genoeg om hem een nazi te noemen, en was een gewelddadige alcoholicus. Maar voor zijn fans zal Von Dutch altijd een genie blijven, de pionier van tuning en striping van auto’s en motoren, maar ook een onvervalste beatnik die zich buiten de maatschappij plaatste. En de uitvinder van het fameuze logo met de vliegende oogbal, volgens Von Dutch zelf een alziend goddelijk oog, geïnspireerd door oude Egyptische en Macedonische culturen. In 1996 verkochten zijn beide dochters de rechten op het logo en op de naam van hun vader aan Michael Cassel, een producent van surfkledij. Die richtte in 1999
UGGS
De naam verwijst naar de aartslelijke vorm van deze schapenleren boots?zoals die al jaar en dag gedragen geworden in Australië en Nieuw-Zeeland. Niet door hyperslanke fotomodellen of metroseksuele mannequins maar door herders en ander natuurvolk. Het was een jonge Australische surfer die een veredelde uitvoering van de Uggs in 1978 introduceerde in de Verenigde Staten. In New York werd hij nog wandelen gestuurd maar in California bleken de schoenen meteen aan te slaan bij de surfers.