Gebruikers geven Villo! een 8/10

Uit een studie uitgevoerd in opdracht vanBrussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) blijkt dat het Brussels fietsdeelsysteem Villo! 8 op 10 scoort op het vlak van tevredenheid bij z’n gebruikers.



Bovendien was 50 % van de Villo!-gebruikers vroeger geen fietser. Zo’n 80 % van de gebruikers gaf dan weer aan vaker te fietsen sinds de komst van Villo!. “Steeds meer mensen ervaren dat de fiets meestal de snelste manier is om je door de stad te verplaatsen. Villo! speelt daarin een belangrijke rol door zijn zichtbare aanwezigheid in het Brusselse verkeer en is duidelijk een volwaardig alternatief geworden. Bovendien zitten we nog lang niet aan het plafond wat het aantal gebruikers betreft”, verklaart De Lille.

Uit het onderzoek, dat in de zomer van 2012 werd afgenomen bij 600 gebruikers en 200 niet-gebruikers, blijkt dat meer dan 60 % van de gebruikers Villo! verkiest boven het openbaar vervoer. Verder toont bijna 50 % van de niet-gebruikers interesse tot zeer veel interesse om de leenfietsen uit te proberen. De gemiddelde gebruiker is tussen de 30 en 44 jaar oud, mannelijk en een inwoner van Brussel Stad. Maar waar de gemiddelde man-vrouwverhouding bij de Brusselse fietsers 70/30 is, zijn er bij de Villo!-gebruikers meer vrouwen te vinden: hier is de verhouding 61/39.

De beschikbaarheid van de fietsen in de stations wordt door 12 tot 18 % van de gebruikers als minder positief ervaren. Om dat probleem op te lossen, voert JCDecaux, uitbater van het Villo!-systeem, vanaf juni een bonussysteem in. Zo’n 36 % van de gebruikers blijkt namelijk bereid om vaker fietsen terug te brengen naar hoger gelegen stations wanneer ze hiervoor een beloning krijgen. Daarnaast zal in de meest bezochte stations het aantal fietsparkeerplaatsen worden uitgebreid.

Ten slotte gaf 25 % van de niet-gebruikers aan dat bang te zijn om in Brussel rond te fietsen. “We moeten dit onveiligheidsgevoel wegnemen door hen te leren hoe je in een stedelijke omgeving moet fietsen”, besluit De Lille. “We moeten initiatieven als Bike Experience, waarbij we mensen gedurende enkele dagen door een fietscoach laten begeleiden, dus zeker voortzetten en misschien nog uitbreiden.”

Melody De Visscher

 









© Vivat.be 2020