Elektrische auto's op het Autosalon

Heb je de 90ste editie van het Autosalon in Brussel gemist? Er waren een pak elektrische auto's op de standen te zien: van de BMWi3 over de Opel RAKe tot de Twizy van Renault, ... . Kort overzicht van de zuinigere modellen van vandaag of van de toekomst.


Kreeg je de kans niet om door de verschillende paleizen van de Heizel te wandelen? Dan heb je 33 elektrische wagens gemist! Meerdere milieuvriendelijkere modellen waren op deze editie te zien bij verschillende constructeurs.

Sommige zijn nog conceptcars; andere werden al op de markt gebracht. In elk geval was een kijkje bij deze elektrische auto's wel de moeite waard.

In paleis 7 waren alle ogen gericht op de BMW i3. Deze conceptcar is de meest geavanceerde elektrische auto van vandaag. Waarom? Omdat hij amper 1.250 kg weegt en in 7,9 seconden naar 100 km/u sprint. De topsnelheid ligt op 150 km/u. Hij beantwoordt dus zonder twijfel aan de meeste van de mobiliteitsbehoeften.

Chevrolet werkt ook aan een kleinere ecologische voetafdruk. De Volt is een gezinswagen aangedreven met een kilowattmotor en een kleine motor, die op oude aardolie werkt om de batterijen op te laden. Hij heeft een autonomie van 440 km en stoot niet meer uit dan 27g/CO2/km. Voor de Europese markt is, op basis van de Volt, de Opel Ampera ontwikkeld, met een iets aangepast uiterlijk en andere uitrusting. De twee wagens zijn in 2011 op de markt gekomen.
De Duitse automaker heeft ook een ander elektrisch concept: de Opel RAKe, een 100 % elektrische stadswagen met futuristische vormen. Interessant detail: de passagiers van de RAKe zitten achter elkaar, net als op een motorfiets. Het idee is een rijbewijsloze versie aan te bieden die 45 km/u zou bereiken.

Wie geïnteresseerd is in kleine elektrische stadsauto's kon bij Citroën, Mitsubishi en Peugeot langsgaan: de constructeurs biedden respectievelijk de C-Zero, de i-MiEV en de iOn aan. De drie wagens zijn gelijkwaardig, zowel in karakteristieken als in prijs: ongeveer 35 000 euro.

Peugeot stelde ook z'n Roadster EX1 voor, een speciaal ontwikkelde wagen voor de 200ste verjaardag van het Franse merk. Hij heeft twee elektrische motoren op elke as, sprint van 0 naar 100 km/u in 3,58 seconden en haalt een topsnelheid van 260 km/u.

Bij Renault was de ster de Kangoo Z.E. Het merk heeft aangekondigd dat er 15.000 Franse exemplaren gemaakt worden voor Franse bedrijven. Het voordeel van zulke grote bestellingen is dat het in het algemeen gepaard gaat met een vermindering van de productiekosten en dus ook de verkoopprijs. De Franse fabrikant introduceerde ook de Fluence, de Zoe en de futuristische Twizy.

Ook de Octavia Green E-Line, de eerste 100 % elektrische wagen van Skoda, was te zien op het Autosalon. Hij is nog niet beschikbaar, maar belooft wel ideaal te zijn voor het stadsverkeer. Hij rijdt op een lithium-ionbatterij met een autonomie van 150 km, haalt een topsnelheid van 135 km/u en kan in 12 seconden optrekken van 0 tot 100 km/u.

Ten slotte presenteerde Toyota de Prius Plug In. Met z’n lithium-ionbatterijen is deze efficiënter dan het vorige model. Opgeladen kan de Prius Plug-in 25 kilometer volledig elektrisch rijden. Het verbruikscijfer ligt op 2,1l/100 km (1 op 47,6) en de CO2-uitstoot op 49 g/km.

Melody De Visscher
 









© Vivat.be 2020