Brussel wil koning auto van de troon

Een week voor het officiële startschot voor de zone 30 in de volledige binnenstad, beklonk de Brusselse Regering haar overige toekomstige mobiliteitsplannen. De ambitie is tegen 2018 koning auto in het Hoofdstedelijk Gewest van de troon te stoten door meer ademruimte te scheppen voor het openbaar vervoer, de voetgangers en de fietsers.


De strategische doelstelling van het IRIS2-mobiliteitsplan in een notendop: tegen 2018 de verkeersdruk met 20% doen dalen. Dit houdt onder meer in dat er moet gesleuteld aan het wegennet, het autogebruik en het parkeerbeleid.

Brussel treedt met het nieuwe mobiliteitsplan in de voetsporen van Europese grootsteden zoals Parijs, Berlijn of Kopenhagen, die met vergelijkbare duurzame mobiliteitsmaatregelen reeds positieve resultaten boekten.

In vergelijking met het IRIS1-plan, gaat dit plan veel verder: het is becijferd en er werden al concrete keuzes gemaakt. Zo zullen lichten worden afgestemd op het openbaar vervoer, komen er meer vrije bus- en trambanen, wordt het tramnetwerk uitgebreid en er komt ook een metrolijn van het centrum richting Schaarbeek.

Ook voor voetgangers en fietsers bevat het plan een aantal maatregelen zoals bredere voetpaden, 20 km voetgangerszones, een fietsplan dat veiliger fietsen in Brussel mogelijk moet maken.

Daarnaast wordt ook de fijnstofvervuiling aangepakt. Automobilisten krijgen ontmoedigende fiscale maatregelen opgelegd en het parkeerbeleid wordt bijgestuurd in het voordeel van de Brusselaars. Het plan voorziet bijvoorbeeld pendelparkings en een vermindering met 16% van het aantal parkeerplaatsen op de openbare weg. De vrijgekomen parkeerplaatsen blijven behouden voor buurtbewoners.

Lees ook:

Met z'n allen vertragen gaat sneller vooruit

 









© Vivat.be 2020