Betere ideeën voor de Ring rond Brussel

Politici zijn er in het algemeen van overtuigd dat de verkeersproblemen op de Ring rond Brussel alleen maar opgelost kunnen worden door extra wegen of bijkomende rijstroken aan te leggen. Diverse milieu- en mobiliteitsverenigingen hebben een andere mening en stelden die voor aan het Vlaams parlement.


Op maandag 25 juni organiseerde Modal Shift, het samenwerkingsverband van diverse milieu- en mobiliteitsverenigingen rond de Brusselse Ring, een studienamiddag in het Vlaams parlement. Thema van de dag: de verkeersproblemen van de Brusselse Ring.

Politici gaan er vaak van uit dat verkeersproblemen alleen maar opgelost kunnen worden door de aanleg van extra wegen of bijkomende rijstroken. De Vlaamse regering moet in het najaar een beslissing nemen over dit thema. Modal Shift is van mening dat nieuwe wegen geen oplossing zijn om het verkeersprobleem rond Brussel aan te pakken en wilde een paar alternatieve oplossingen voorstellen.

Vijf sprekers uit binnen- en buitenland gaven hun mening over het probleem. Eerst en vooral wilde Dirk Avonts, huisarts en professor aan de Universiteit Gent, benadrukken dat bijkomende rijstroken luchtvervuiling en lawaai met zich meebrengen et dat dit slecht is voor de gezondheid van omwonenden.

Professor in Duurzame ontwikkeling John Whitelegg van de Universiteit of York gaf het voorbeeld van de uitbreiding van de M25 rond Londen om aan te tonen dat de extra ringwegen opnieuw vol zouden staan met extra verkeer door het zogeheten aanzuigeffect van nieuwe autowegen. Met als eindresultaat langere files.

Wat is dan wel de oplossing? Daniel Firth, strategisch manager van het Verkeersagentschap van Stockholm, vertelde de voordelen van een stadstol, waarbij een taks betaald wordt om met de auto naar de stad te gaan. In Stockholm zorgde deze oplossing voor een pak minder files en een gezondere luchtkwaliteit.

Steven Stokmans van Microsoft België sprak over ‘het nieuwe werken’: een andere manier van werken die flexibeler met arbeidstijd omgaat en dus het aantal mensen op de wegen tijdens de piekuren vermindert.

De laatste spreker, Bruno De Borger, professor Transporteconomie aan de Universiteit Antwerpen, gaf zijn mening over de impact van wijzigingen in het fiscaal systeem voor bedrijfswagens.

Conclusie? Voor Modal Shift is een doorgedreven verkeersmanagement gecombineerd met een beter uitgebouwd openbaar vervoer nog de beste oplossing. Zal het Vlaamse parlement er rekening mee houden?

Bron:

www.bondbeterleefmilieu.be

Melody De Visscher 
 









© Vivat.be 2020