Bike Experience 2012: een groot succes!
De derde editie van Bike Experience werd op 16 mei afgesloten. De definitieve cijfers zijn nog niet gekend, maar de campagne was zeker en vast een succes, voornamelijk bij de vrouwen en bedrijven.
Enkele maanden geleden kondigden we de derde editie van de Bike Experience aan
Het succes van de campagne is mede te danken aan de deelname van heel wat Brusselse bedrijven. Zo’n 62 procent van de Bikers schreef zich in via bedrijven en organisaties. Opvallend ook is dat de meesten onder hen vrouwen waren.
Voor een definitieve eindbalans is het nog te vroeg, maar er zijn alvast enkele cijfers over de Bikers bekend. De grote meerderheid van de Bikers waren Franstalig (73 %), gevolgd door de Engelstaligen (17 %) en de Nederlandstaligen ( %). Ongeveer 36 % van de Bikers was tussen de 30 en 3 jaar oud. De leeftijdsgroep 40-4 was goed voor 26 %, gevolgd door de twintigers (20 %).
De Bike Experience maakt deel uit het Fietsplan 2011-2015 van staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen). Hij was zelf Coach van Christian Lamouline, secretaris-generaal van het Brusselse ministerie.
“Alles wijst erop dat Bike Experience, net als verleden jaar, een schot in de roos is. Er is een duidelijke behoefte aan zo’n persoonlijke begeleiding”, aldus De Lille.
Biker Margarita: “Bike Experience betekent voor mij ook dat ik mijn kinderen afzet aan school. Dus rijd ik, beladen met een baby van 4 jaar en een kind van 6, op mijn fiets. Mijn coach woont in mijn straat en is heel sympathiek en attent. Elke dag weer leer ik nieuwe manieren om veilig te rijden zonder angst te hebben. Ik rijd naar de school in 14 minuten, terwijl ik er vroeger 25 tot 30 minuten over deed. Super cool !".
Coach Bernard : “Uiteindelijk heeft het nauwelijks geregend toen we reden. Mijn Biker won zo’n 15 tot 20 minuten op haar traject en ze is er nu van overtuigd dat fietsen in de stad veel minder moeilijk is dan ze dacht. Voortaan laat ze haar bedrijfswagen minstens twee keer per week thuis staan. Bravo Laurence!”.
De coaches begeleidden hun Biker ’s morgens en ’s avonds gedurende drie dagen op de eerste woon-werktrajecten. Het doel is dat de Bikers vervolgens hun traject in alle veiligheid zelf kunnen afleggen.
Melody De Visscher