Smart Pilot: uw verzekeraar rijdt mee

Hoe veiliger je rijdt, hoe lager je verzekeringspremie. Het is een perfect logische redenering, en ze wordt in België ook indirect toegepast, zij het uitsluitend op basis van het aantal ongevallen dat je veroorzaakt. Met de Smart Pilot testen de verzekeraars momenteel een instrument uit dat een veel accurater beeld moet geven van het rijgedrag.


De Smart Pilot is een soort boordcomputer die de snelheid van de auto ontleedt, de rijstijl (remmen, versnellen, manoeuvres) van de bestuurder, en het tijdstip waarop hij of zij zich in het verkeer begeeft. De vergaarde informatie wordt verwerkt door de verzekeringsmaatschappij, die zo een premie op maat kan berekenen. Om de drie maanden krijg je als verzekeringsnemer thuis een verslag toegestuurd, waaruit je kan afleiden hoe de premie zal evolueren.

Draagt het verslag een groene kleur, dan kun je rekenen op een korting van 40% in het volgende trimester. Oranje? Tien procent korting. Rood? Geen korting, en wie drie rode verslagen achter elkaar krijgt, wordt gevraagd om een andere maatschappij te zoeken.

De Smart Pilot bestaat al onder die naam in de wereld van jachten en vissersboten, maar dat zijn dan ook voertuigen die zich niet op een dichtbevolkt wegennet hoeven te bewegen. Het toestelletje is uiteraard ook te vergelijken met de zwarte doos op een vliegtuig, nog een transportmiddel dat zich voortbeweegt in een andere wereld.

Wie veilig en voorzichtig rijdt, zal misschien geen graten zien in dit nakende toekomstbeeld. Eindelijk een remedie tegen de hufters die onze straten en wegen onveilig maken, of toch op zijn minst een manier een manier om hen te raken. Laat ze maar betalen, de bumperklevers en voorbijstekers langs rechts, de piraten die zich van niks of niemand iets aantrekken. Hoewel een boete of een hogere premie zulke lui vaak helemaal niet kan deren. Het zijn niet meteen de aftandse en goedkope wagens die anderen op de zenuwen werken, eerder glanzende BMW's en Mercedessen. Die toch al voluit profiteren van de minieme pakkans in België, zeker in vergelijking met onze buurlanden.

Het grote probleem met dit soort nieuwe technologieën is de mogelijke aantasting van de privacy. Wie 'verzekert' ons dat de informatie niet gekopieerd en verspreid wordt, of doorgegeven aan de politie, als die daar om vraagt? Ergens in een computer zullen al onze verplaatsingen per auto bewaard worden. Mensen die in het geheel niets te verbergen hebben én een onbegrensd vertrouwens stellen in de instellingen en verzekeringsmaatschappijen kunnen daar allicht nog mee leven. Maar op wie zijn beide voorwaarden vandaag nog toepasselijk? (Karel Michiels)

 









© Vivat.be 2020