"Spookrijders" moeten op hun tellen passen
We hebben het hier natuurlijk niet over de bestuurders die om God weet welke reden zich tegen de rijrichting in bewegen, maar we doelen op de automobilisten die in de verzekeringswereld met de term "spookrijders" bedacht werden, namelijk bestuurders die zich verschuilen achter de naam van een andere gebruikelijke bestuurder
om hun schadeverleden te verzwijgen of een hogere premie te ontlopen.
Het misbruik bestaat natuurlijk al langer. Automobilisten met een ernstig schadeverleden moeten een hoge verzekeringspremie betalen en verzekeren daarom het voertuig waarvan zij de gebruikelijke bestuurders zijn op naam van een andere persoon, bijvoorbeeld een wederhelft of ouder, en dit tegen een veel lagere premie.
Jonge bestuurders en hun ouders proberen soms ook een loopje te nemen met de werkelijkheid om gemakkelijker of voordeliger aan een verzekering te geraken. Ook jongeren moeten immers een hogere verzekeringspremie betalen omdat ze als een risicogroep gelden. Daarom werd het voertuig van een jonge bestuurder in het verleden soms verzekerd op naam van een ouder of grootouder, hoewel de jongere eigenlijk de gebruikelijke bestuurder was van het voertuig en er bijvoorbeeld dagelijks mee naar het werk of de les reed. Wanneer een verzekeringsmaatschappij erachter komt dat een voertuig niet verzekerd is op naam van de gebruikelijke bestuurder van het voertuig kan dit evenwel ernstige gevolgen hebben.
Wanneer de verzekeraar misleid is door een valse verklaring bij het sluiten van de polis, of door een verandering die zich achteraf heeft voorgedaan en die hem niet is gemeld, kan dit leiden tot sancties die kunnen oplopen tot het opzeggen van de polis zonder terugbetaling van de vervallen premie. De sanctie die je dreigt op te lopen is echter nog een stuk zwaarder als de verzekeraar dit te weten komt bij een ongeval met schade aan derden : hij kan de bedragen die hij aan de slachtoffers verschuldigd is, tot de laatste euro terugvorderen van de verzekeringnemer, en dat kan oplopen tot hoge bedragen als het gaat om ongevallen met gewonden.
De Beroepsvereniging der Verzekeringsondernemingen (BVVO) blijft er daarom, net als de makelaarsfederaties, op hameren van je verzekeraar correcte informatie te bezorgen omtrent wie de regelmatige of gebruikelijke bestuurders van het verzekerde voertuig zijn.
Paul Willems
om hun schadeverleden te verzwijgen of een hogere premie te ontlopen.
Het misbruik bestaat natuurlijk al langer. Automobilisten met een ernstig schadeverleden moeten een hoge verzekeringspremie betalen en verzekeren daarom het voertuig waarvan zij de gebruikelijke bestuurders zijn op naam van een andere persoon, bijvoorbeeld een wederhelft of ouder, en dit tegen een veel lagere premie.
Jonge bestuurders en hun ouders proberen soms ook een loopje te nemen met de werkelijkheid om gemakkelijker of voordeliger aan een verzekering te geraken. Ook jongeren moeten immers een hogere verzekeringspremie betalen omdat ze als een risicogroep gelden. Daarom werd het voertuig van een jonge bestuurder in het verleden soms verzekerd op naam van een ouder of grootouder, hoewel de jongere eigenlijk de gebruikelijke bestuurder was van het voertuig en er bijvoorbeeld dagelijks mee naar het werk of de les reed. Wanneer een verzekeringsmaatschappij erachter komt dat een voertuig niet verzekerd is op naam van de gebruikelijke bestuurder van het voertuig kan dit evenwel ernstige gevolgen hebben.
Wanneer de verzekeraar misleid is door een valse verklaring bij het sluiten van de polis, of door een verandering die zich achteraf heeft voorgedaan en die hem niet is gemeld, kan dit leiden tot sancties die kunnen oplopen tot het opzeggen van de polis zonder terugbetaling van de vervallen premie. De sanctie die je dreigt op te lopen is echter nog een stuk zwaarder als de verzekeraar dit te weten komt bij een ongeval met schade aan derden : hij kan de bedragen die hij aan de slachtoffers verschuldigd is, tot de laatste euro terugvorderen van de verzekeringnemer, en dat kan oplopen tot hoge bedragen als het gaat om ongevallen met gewonden.
De Beroepsvereniging der Verzekeringsondernemingen (BVVO) blijft er daarom, net als de makelaarsfederaties, op hameren van je verzekeraar correcte informatie te bezorgen omtrent wie de regelmatige of gebruikelijke bestuurders van het verzekerde voertuig zijn.
Paul Willems