OIVO biovoeding
Wie is de typisch Belgische bioconsument? Hoeveel besteedt hij aan bioproducten? Waar doet hij zijn aankopen? Het OIVO schetste z'n portret.
De biomarkt tekent al voor het derde jaar op rij een stevige groei op. In totaal gaven de Belgen in 2010 421 miljoen euro uit aan bioproducten. Dat is 20 % meer dan in 2009. Alles is gestegen: zowel het aantal biokopers, het bestede bedrag per gezin als de aankoopfrequentie.
Maar wie is de typisch Belgische bioconsument? In absolute cijfers zijn de welgestelde gezinnen met kinderen en de welgestelde gepensioneerden de belangrijkste groep biokopers. Samen zijn zij verantwoordelijk voor ruim de helft van de bioaankopen! En de jonge alleenstaanden (jonger dan 40 jaar)? Die zijn ietwat ondervertegenwoordigd bij het totaal aantal biokopers, maar eenmaal overtuigd zijn het wel intensieve biokopers. Ook de oudere alleenstaanden (ouder dan 40) scoren boven het gemiddelde.
Dan heb je natuurlijk mensen die bijna geen bioproducten kopen. Het zijn de huishoudens met kinderen met een beperkt inkomen. Waarom? Bio is voor hen te duur. De prijzen zijn inderdaad nog altijd een derde hoger dan de niet-bio.
Waar koopt de consument z'n bioproducten? Bijna de helft van de aankopen gebeurt in de klassieke supermarkt (Carrefour Hyper/Market/GB, Delhaize Supermarkt, Colruyt, Cora, Match, Makro, Champion) en de hard discount (Aldi en Lidl). De andere helft gebeurt via de gespecialiseerde kanalen waar een rechtstreeks contact bestaat tussen klant en verkoper. Voorbeelden? De biowinkel, de boerderij, de openbare markt en de buurtsupermarkt.
Meer info?
Melody De Visscher