Freedelity blaast klantenkaart nieuw leven in

Freedelity geeft het begrip 'klantenvoordeel' een verfrissende, moderne invulling. Het speelt voluit de troeven van de elektronische identiteitskaart uit en maakt komaf met de traditionele klantenkaart. Het systeem is niet alleen gebruikersvriendelijk en transparant, maar bovendien waterdicht, aldus Freedelity. Zowel winkelier als klant worden er beter van.

Je kent het wel, de poespas aan de kassa om een klantenkaart terug te vinden in je uitpuilende portefeuille. Voor zover je de juiste kaart al op zak hebt. "Weg ermee!", zegt Freedelity. Het Belgisch bedrijf innoveert door de elektronische Belgische identiteitskaart (eID) aan te wenden als hoogstpersoonlijke klantenkaart. Om aan de slag te gaan met Freedelity volstaan een computer met internetverbinding en een eID-kaartlezer.

Hoe werkt het?

Aangesloten winkeliers beschikken over zulk een kaartlezer. De klant gebruikt zijn eID enkel ter identificatie bij het afrekenen. En dus niet, zoals dat het geval is bij bankverrichtingen of tax-on-web, om elektronisch te handtekenen! De spaarpunten worden niet langer afgestempeld of omgezet in coupons, maar de winkelier kent ze met één muisklik toe aan de Freedelityklant. Klaar is Kees.

Terug thuis kan de klant de verzamelde spaarpunten terugvinden en beheren via de website. Het inloggen op de persoonlijke pagina gebeurt opnieuw met een eID-kaartlezer. Wie er geen in huis heeft, kan op de traditionele manier aanmelden, met een wachtwoord.

Freedelity leent zich tot de belangrijkste types getrouwheidsprogramma (op basis van spaarpunten, op basis van aantal winkelbezoeken, met onmiddellijke of voorwaardelijke korting enz). Maar daarnaast ook tot het opstellen van verkoopsstatistieken het voeren van gerichte promocampagnes via het web of de post.

Safety first

Freedelity maakt een punt van beveiliging en privacy. De klant is volledig vrij om te beslissen welke persoonsgegevens hij al dan niet wenst te delen (postadres, e-mail, gsm-nummer...) met welke winkelier. Voor deze laatste wordt het aanleggen en beheren van het klantenbestand kinderspel. De opgeslagen gegevens zijn accuraat en blijven steeds actueel dankzij automatische updates.

Het systeem beperkt zich tot het raadplegen en gedeeltelijk overnemen van de klassieke persoonsgegevens vermeld op de identiteitskaart. Zo worden naam en adres wel gekopieerd, maar het nationaal nummer expliciet niet. In plaats daarvan legt het systeem per klant een aparte, unieke herkenningscode aan.

Drempelvrees

Achter Freedelity gaan drie ervaren internetondernemers schuil die in het verleden hun sporen verdienden met o.a. iBazar, KelCommerce, OpenEvent, Opendeal, Informaticien.be en Alterjob.be. Hun jongste spruit speelt in op een reële, actuele behoefte en opent nieuwe deuren voor klantenbinding en -beloning. Spaarpunten verzamelen wordt een persoonlijke en intuïtieve aangelegenheid.

Freedelity heeft dus alles om aan te slaan bij het grote publiek. En toch blijft het een gok. De slaagkansen hangen immers samen met de perceptie van de eID. Heel wat mensen staan hier argwanend tegenover en vrezen voor allerhande misbruiken. Freedelity neemt op dit punt een gezonde, transparante houding in door stil te staan bij de werking, samenstelling en verdere ontwikkeling van de eID.

Op de site vind je daarom het nuchtere antwoord en de nodige doorverwijzingen bij vragen als:

  • Worden mijn medische gegevens vrij toegankelijk, zodra mijn eID ook als SIS-kaart zal dienen?
  • Kan de fiscus mij opsporen aan de hand van Freedelity?
  • Kan een winkelier mij een document laten ondertekenen buiten mijn medeweten?
  • Laat de eID toe dat mijn laten en doen via sateliet worden gevolgd?

Meer info:

www.freedelity.be

Foto: freedelity.be









© Vivat.be 2020