Belgen verbruiken minder op Kerstmis en Nieuwjaar
Uit een OIVO-studie uitgevoerd bij 65 consumenten over hun uitgaven en perceptie van eindejaarsfeesten blijkt dat de consumenten nog steeds even talrijk feesten, ... maar wel minder uitgeven.
Wat vieren jullie? Hoeveel geven jullie uit? Dit zijn de vragen die het OIVO (Onderzoeks- en informatiecentrum van verbruikersorganisaties) vroeg aan 65 Belgen tussen 2005 en 2010. De resultaten tonen aan dat, ondanks de crisis, nog steeds veel Belgen de feestdagen vieren. Het lijkt erop dat drie op vier mensen Kerstmis vieren en iets meer dan één op twee Nieuwjaar.
Dit is een beetje meer dan in 200, maar veel minder dan in de voorgaande jaren. In 2007, bijvoorbeeld, vierden negen consumenten op tien Kerstmis en meer dan zeven op tien Nieuwjaar!
Globaal genomen is ook het budget voor cadeaus verminderd. Dit daalde van 67 naar 46 euro.
Geschenken geven voor Kerstmis is wel nog altijd een diepgewortelde traditie, die in ere wordt gehouden door 70 % van de consumenten die Kerstmis vieren. De cadeaus die het meest succes hebben bij kinderen en jongeren zijn speelgoed, boeken, spelconsoles, gezelschapsspelen en cosmetica.
Volwassenen krijgen vooral cosmetica, parfums en boeken. Cadeaubonnen zijn ook zeer populair, ongeacht de leeftijd.
Jammer genoeg en ondanks de bewustwording voor alles wat duurzame ontwikkeling betreft, geven de Belgen nog te weinig niet-materiële geschenken (zoals een abonnement voor voorstellingen, een museumpass, een relaxatiesessie, enzovoort.).
Lees de volledige studie van het OIVO.
Melody De Visscher