Tijd voor kW-motoren !
2011 is zeker en vast het jaar van de elektrische wagens.
Bewijs: de 'auto van het jaar' 2011 is elektrisch aangedreven en het Autosalon stelt dit jaar veel activiteiten rond kilowattmotoren voor.
Citroën, Mitsubishi en Peugeot hebben samen een echte elektrische oplossing ontwikkeld. De C-Zéro, iMiev en iOn brengen zeroliterbrandstof, zero-CO2-uitstoot en ook geen geluidshinder. De drie merken hebben elk de basisauto gepersonaliseerd.
Deze drie auto's zijn uitgerust met een ingebouwde 47 kW-motor en leveren van 3000 tot 6000 tpm. De motor klimt lineair in de toeren tot aan de maximumsnelheid van 130 km/u. De constructeurs geven een rijbereik op van 130 kilometer. Opladen duurt trouwens ongeveer zes uur aan een gewoon stopcontact, maar een snellader kan de batterijen tot tachtig procent van hun capaciteit herladen in een half uur.
Met een lengte van 3,48 meter en een riante wielbasis van 2,55 meter zien ze eruit als een kleine eenvolumer, die voldoende interieurruimte voor vier volwassenen garandeert. De koffer heeft een capaciteit van 166 liter. En de prijzen? Wel, die variëren tussen 33.000 en 36.000 euro!
Voorts ontwikkelen de drie fabrikanten ook een elektrische variant van de Partner/Berlingo. De bestelwagen zou tegen 2012 klaar moeten zijn om de concurrentie met in de eerste plaats de Renault Kangoo ZE aan te gaan.
Nissan brengt ook een kilowattmotor op de markt. De Japanse constructeur ontworp de LEAF. De auto is aangedreven door gelaagde compacte lithium-ionbatterijen, die een vermogen van meer dan 90kW leveren. De elektromotor levert 80kW/280Nm. De prijs is nog niet bekendgemaakt, maar de auto zou, volgens Nissan, heel betaalbaar zijn.
Renault, een compleet elektrisch gamma
Renault gaat binnenkort een hele reeks elektrische auto's opleveren. De Franse fabrikant spreekt over een Kangoo Express Z.E en een Fluence Z.E, een middenklasse en een tweezitter, de Twizy. Die zullen aan het begin van het jaar 2012 gelanceerd worden. De constructeur plant bovendien nog een sedan, de Preview Zoe, die naar verwachting in de zomer 2012 zal gelanceerd worden.
De eerste twee modellen kunnen vanaf nu geboekt worden. Renault spreekt over prijzen vanaf 20.000 euro, exclusief BTW, voor de Kangoo ZE, en van 26.620 euro inclusief BTW voor de Fluence ZE. Dat is zonder overheidspremie en zonder de huur van de batterij. Renault zal inderdaad voertuig en batterijen van elkaar scheiden. Klanten zullen eigenlijk hun voertuig kunnen kopen met een huurabonnement voor de batterij (zo'n 79 euro per maand voor 10.000 km per jaar).
Bij Smart zijn er ook elektrische nieuwigheden. De Fortwo electric drive is een kleine stadsauto. Er rijden al zo’n 1500 testwagens in Europa. In België nemen Belgacom, Siemens en Delhaize deel aan de test. Het groot publiek zal pas vanaf 2012 van de Fortwo kunnen genieten.
Omdat elektrische auto's de wagens van de toekomst zijn, komt het belang ook van bedrijven die geen autofabrikanten zijn. Zo heeft bijvoorbeeld de Noorse fabrikant Think 15 van z'n City's aan België verkocht. Deze kleine stadswagen jaar bereikt een topsnelheid van 110 km/u en is goed voor 160 km autonomie.