Nieuwe dieselauto's vervuilen drie keer meer dan de norm

Niet enkel oude dieselwagens vervuilen veel. Splinternieuwe dieselwagens stoten in werkelijkheid drie maal meer stikstofoxide (NOX) uit dan toegelaten volgens de euronormen. Dat is tien keer meer dan gelijkaardige benzinewagens.


Je dacht misschien dat de splinternieuwe Euro 5-dieselwagens milieuvriendelijker waren dan de oude wagens zonder roetfilter? Wel, dan heb je het mis! Hoezo? De nieuwe auto's moeten toch voldoen aan de strenge Euro 5-normen voor emissies? Ja, maar er is een probeem: de huidige testcyclus (NEDC), die nagaat of wagens beantwoorden aan de euronorm, faalt. Het bewijs daarvan is dat verschillende wetenschappelijke onderzoeken aantonen dat nieuwe dieselwagens in reële rijomstandigheden drie keer meer vervuilende stoffen uitstoten dan de norm voorschrijft! Hun NOX-uitstoot ligt zelfs meer dan tien keer hoger dan die van gelijkaardige benzinewagens.
"Als je dieselwagens een realistisch parcours laat afleggen, blijken ze een stuk slechter voor de luchtkwaliteit dan benzinewagens,” zegt Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu. “De federale en Vlaamse overheid moet daarom dringend dieselwagens minder aantrekkelijk maken".

Het Vlaamse wagenpark telt een abnormaal hoog aandeel dieselwagens (73%).
Deze zijn verantwoordelijk voor bijna 40% van de NOX-uitstoot in Vlaanderen. Door het hoge stikstofoxidengehalte van z'n dieselwagens en z'n povere luchtkwaliteit haalt Vlaanderen de Europese jaargrenswaarde voor NOX niet. Het riskeert daardoor een Europese boete.

Om dit te voorkomen, wil de Vlaamse regering dieselwagens drastisch verminderen. Het plan is om tot 57 % diesels te komen in 2015. Hoe Vlaanderen dit wil realiseren, is nog niet duidelijk.

Bron: Bond Beter Leefmilieu

Melody De Visscher

 









© Vivat.be 2020