Citroën brengt zijn elektrische pionnen in stelling

Tot voor kort viel Citroëns elektrische stadsautootje enkel op autosalons te besnuffelen. Vandaag duikt de C-Zero ook op in de showroom van de dealer. Naar verluidt zouden de eerste exemplaren nog dit jaar in het straatbeeld verschijnen. Onder de kerstboom zul je de C-Zero zeer waarschijnlijk niet aantreffen, tenzij er in jouw kringen niet wordt gerouwd om een nulletje meer of minder voor de komma.


Senseo's, iPads en andere digitale fotokaders hoeven komende kerst nog geen concurrentie te vrezen van elektrowagentjes in cadeauverpakking met grote rode strik.

Hoeveel kandidaat kopers zouden minstens 29.550 euro veil hebben voor een hedendaags, bescheiden personenwagentje voor hun dagdagelijkse woon-werktrajecten in de stad en nabije omgeving? Buiten het bedrijfsleven zijn deze dun bezaaid, dunkt ons.

Op enkele welstellende zonderlingen en believers na. Zij die reeds vandaag, voor het gemak of uit rotsvaste overtuiging, bereid zijn te betalen voor de norm van morgen.

Want als het van het klimaat afhing, bestond de toekomst van de mobiliteit uit 100% groene aandrijvingen. Al wat thermisch of hybride is, staat ten dode opgeschreven, met andere woorden.

Het is eenzaam aan de voet van de technologieladder

Elektromobiliteit prijkt wereldwijd bovenaan de ecologische beleidsagenda's. Niets minder dan de toekomst van onze planeet staat op het spel.

Op de Belgische wegen is een uitsluitend op stroom aangewezen vervoer vooralsnog een unicum. De dappere C-Zero zal in de komende weken en maanden ongetwijfeld navolging genieten. Bij Peugeot staat de aan de C-Zero verwante iOn al klaar. Beide automodellen zijn halfbroertjes van de Mitsubishi i-Miev, die sinds 2009 in Japan rond zoeft. Renault bereidt naast een model van gelijkaardig formaat ook een heuse elektrische sedan voor, de Fluence Z.E.

Maar de weg van 'navolging' naar 'gevestigde waarde' dreigt van lange adem te zijn. De elektromobiliteit staat nog in haar kinderschoenen en moet het opnemen tegen meer dan een eeuw van vervolmaking van thermische aandrijvingen. Anno 2010 scheert de brandstoftankgedreven wagen uitzonderlijk hoge toppen qua mechanisch en elektronisch vernuft, energieverbruik, koppel en veiligheid.



De spanning ten top

Elektrische auto's, in combinatie met groene stroomproductie, kunnen het zeer van benzines en diesels, hoe vernuftig en zuinig ook, verhelpen: de luchtvervuiling. Elektrische auto's verplaatsen zich ook geruisloos, nog een aanwinst voor mens en milieu.

De stuursensatie verschilt ook. Elektromotoren hebben geen versnellingsbak, waardoor de krachtontwikkeling niet trapsgewijs gebeurt, maar in één vloeiende lijn. Om vanuit stilstand 100 km/u te halen, moet de C-Zero 15,9 seconden plankgas geven. De pieksnelheid bedraagt 130 km/u.

De inhaalbeweging ingezet door de elektrische wagen is meer dan louter een kwestie van achterstallige tijd goedmaken. Het voornaamste knelpunt zit in de technologie zelf vervat. Het opslaan van grote hoeveelheden stroom is in deze allesbepalend. In vergelijking met verbrandingsmotoren ligt de verbeteringsmarge van autobatterijen veel lager. De autonomie van de C-Zero maakt daar geen uitzondering op. De actieradius bedraagt op papier 130 km. In de praktijk wil dat zeggen dat je om de 80 km moet 'bijtanken'.

België 'unplugged'

Een laadbeurt is daarenboven een tijdrovende bezigheid. Thuis opladen middels een klassieke stekker (16 ampère) duurt 6 uren. Sneller laden kan ook, door in te pluggen op openbare laadpalen (driefasenspanning, 125 ampère). Een half uurtje volstaat in dat geval om de accu's voor 80% bij te vullen.

Werk maken van een nationaal netwerk van openbare laadplaatsen, luidt dus de boodschap. Toch vallen ze in België nergens te bespeuren, de broodnodige laadpalen. Het blijft verdacht stil rond dit beleidsthema. Ondanks de oproepen van de autosector, hinkelen wij op dit punt hopeloos ver achter onze buurlanden aan.


Voet aan wal in veilige haven

De C-Zero beschikt over ABS, airbags, stuurbekrachtiging, airco en elektrische ruiten. Qua design, comfort en toebehoren blijft hij dus trouw aan het segment van de moderne stadswagentjes. De kleine gestalte van de eerste golf elektrische wagentjes heeft deels te maken met het beperkte laadvermogen van de gangbare accublokken, die overigens ook flink wat ruimte innemen. De C-Zero kan nochtans tot 4 personen vervoeren, net zoals de (nog compactere) Toyota iQ.

Te oordelen naar de verkoopstrategie van zowel de i-Miev als de C-Zero, belooft de prille elektromobiele markt zich voornamelijk af te spelen in en rond de veilige haven van bedrijfsvloten. Voor ondernemingen bedacht Citroën een leasingformule, bestaande uit 48 maandelijkse aflossingen van 557,62 euro. Het voorschot bedraagt 5.000 euro, de overnameoptie 7%. Het grote publiek anderzijds kan kiezen voor 72 maandelijkse afbetalingen van 499,98 euro, bovenop een voorschot van 5.885 euro (telkens BTW inbegrepen).
 



Half ware, snelle hap

Voor autoverkopers bekt de C-Zero even lekker als koekenbak op het tv-fornuis van Piet Huysentruyt. Het pientere kleinood op wielen laat zich samenvatten in 3 hapklare kunstjes. Eén: Wat verbruikt het? 'Zero'. Twee: Wat stoot het uit? 'Zero'. Drie: Welke lawaaihinder veroorzaakt het? U raadt het antwoord al: wederom 'zero'. 

Dat zulke radde verkoopspraatjes de waarheid geweld aandoen, zal de autoventer een zorg wezen. Trouwens, de aangeprezen prestaties van het beestje zijn strikt genomen niet gelogen. Alleen, de autoconstructeur verzuimt te vertellen welke de milieugevolgen zijn van het vervaardigen, verschepen en recycleren van voertuigen met elektromotor.

Stel jezelf de vraag. Wens je als duurzame klant dan geen inlichtingen over de levenscyclus van de hoogwaardige accu's, nochtans een fundamenteel onderdeel van de C-Zero? Of over de eigenschappen en de ontginning van de minerale grondstoffen nodig voor het produceren van lithium-ion autobatterijen?
 

Zeg het desnoods met fruit 

"Je zou het kunnen vergelijken met een exotische fruitsalade: een zegen voor de tafelgenodigden, maar een aanslag op het leefmilieu", springt Piet ons andermaal bij. "Net zo min als een kumquat, nashi of knippa is de C-Zero ontsproten aan de onbevlekte onschuld van een nabije boomgaard!"

Waarmee hij verwijst naar het aanbod groente- en fruit in onze supermarkten: "Seizoenen en herkomst bepalen er niet langer de inhoud van de winkelrekken, inheemse teelt wordt er onafgebroken aangevuld met ingevoerde versproducten, en uit verre oorden overgevlogen rariteiten worden als vanzelfsprekend beschouwd en hun nefaste milieu-impact gedoogd. Maar uiteindelijk belanden ze toch in ons gulzige winkelkarretje."

Hopelijk smaakt het peperdure vruchtvlees van de C-Zero en kompanen naar meer en beter. Want bij gebrek aan drastische technische verbeteringen, democratische prijzen, afdoende achtergrondinformatie en adequate infrastructuur lopen deze vooruit geschoven pionnen een roemloze afloop zonder vervolg tegemoet. En dreigen onze klimaatinspanningen onherroepelijk te verdampen in de alom heersende 'vanzelfsprekendheid'.

Alle
specificaties betreffende de C-Zero
vind je terug op de website van
Citroën









© Vivat.be 2020