X-Files van de Geschiedenis 17: De vinger van Johannes
Broederlijke liefde, steun en verlichting, waarheid: al wie bereid is om deze principes te aanvaarden en die gelooft in een hogere macht, kan vrijmetselaar worden, aldus de Grand Lodge. Maar zo eenvoudig ligt het natuurlijk niet.
De loge mag dan al beweren dat de enige geheimen van de vrijmetselaars betrekking hebben op bepaalde inwjdingsrituelen, talrijke westerse kunst- en bouwwerken uit alle tijden bevatten honderden aanwijzingen van en referenties naar alchemie, verboden religie en verborgen wijsheidstradities zoals die tot vandaag door minstens één geheime groepering (de Priorij van Sion?) gecultiveerd worden. Het allereerste 'graalverhaal', geschreven door Chrétien de Troyes (Troyes was een kabbalistisch centrum, de kerk is er gewijd aan hebt Maria Magdalena), Parzifal, het mysterieuze epische gedicht van Wolfram von Eschenbach, het schilderij De Aanbidding der Wijzen van Leonardo da Vinci: overal vinden vorsers occulte codes en symbolen terug die ons 'ketterse' verhaal bevestigen.
Het oorspronkelijk Le Conté del Graal werd geïnspireerd door een nog veel oudere Keltische legende, over een schaal waarop een afgehakt hoofd werd meegevoerd (het hoofd van Johannes de Doper?). In Parzifal krijgen de hoofdpersonages Repanse de Schoye en Fierefiz op het einde een zoon die ze Johannes noemen, de man die 'historisch' bekend staat als Prester Johannes, vooral omdat hij ergens in de eerste eeuwen na Christus al in Ethiopië zou geweest zijn. Zijn nakomelingen zouden voortaan 'altijd de naam Johannes aannemen', precies zoals de grootmeesters van de Priorij van Sion. Leonardo Da Vinci (ooit grootmeest van de orde?) beeldde regelmatig figuren uit met een geheven rechter wijsvinger, een ritueel gebaar dat verband houdt met dezelfde Johannes de Doper en is terug te brengen tot het belangrijkste relikwie van de tempeliers, de rechter wijsvinger van Johannes. Wiens afgehakte hoofd volgens sommigen trouwens ook op de roemruchte Lijkwade van Turijn zou staan, het doek dat Da Vinci met behulp van alchemistische technieken zelf vervaardigd zou hebben! De afbeelding zou een primitieve 'foto' zijn (van Leonardo zelf), zoals alleen een ingewijde die op dat moment in de geschiedenis al zou kunnen gemaakt hebben. Met de nadruk op de onvoorwaardelijke voorwaardelijke wijs die we in dit hoofdstuk van de X-files hanteren. (Karel Michiels)