We zijn allen "metrosexuals"!

Bijna als vanzelfsprekend komt deze nieuwe "trend" (of deze tendens) overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. Deze moet toelaten eindelijk een antwoord te formuleren op de dubbele en prangende vraag : "zijn de mannen te mannelijk" of, in tegendeel, "zijn de mannen wel mannelijk genoeg?". De Metrosexuals laten hun vrouwelijke kant spreken...



De term zou enkele jaren geleden in een satirische context uitgevonden zijn door de schrijver Mark Simpson om "de tol van het "consumerisme" op de traditionele mannelijkheid" te hekelen, maar de marketeers (marketingspecialisten) hebben de term recent opgefrist en gebruikt om de mannen te beschrijven die hun huid verzorgen, schoonheidsproducten gebruiken en allerlei sprays en deodorants rondspuiten. "Urban men" die wensen en dit soms met een zekere ijver, hun vrouwelijke kanten te recupereren. De New York Times formuleert het zo : "America may be on the verge of a metrosexual moment"... Wanneer we spreken van marketingspecialisten, zijn adverteerders en publiciteitscampagnes natuurlijk niet ver uit de buurt. Het product bij uitstek dat deze nieuwe mode lanceerde is het merk van deodorants Axe. Unilever, de multinational die eigenaar is van Axe, verwoordt het als volgt : "Axe is een gestyled merk dat het vertrouwen en de aantrekkelijkheid van jonge mannen vergroot dankzij de combinatie van een gedistingeerde mannelijke geur (fragrance) en de bescherming van een deodorant die lang werkt".

In de Verenigde Staten toonde een publiciteitscampagne op televisie (die men kan zien op

www.uemedia.com
) een jonge vrouw die voor een oud rood gordijn naast een mannequin stond (geen topmodel, maar een pop). Ze wordt geacht de werking van Axe uit te leggen, maar vanaf het moment dat de mannequin (pop) geparfumeerd is verliest ze de pedalen en gaat volledig uit de bol. Een andere televisiespot toont zelfs een woedende kerel die komt aanlopen en het hoofd van de mannequinpop er met een vuistslag afmept, waarna de jonge vrouw hem zegt : "Doug, we waren enkel aan het praten..." Dat is dus het Axe-effect! De andere spots van het merk Axe, waarvan sommige ook bij ons op het kleine scherm kwamen, komen op hetzelfde neer : de vrouwen vallen in zwijm en raken buiten zichzelf van vreugde door mannen die zich parfumeren.

Dit blijft natuurlijk allemaal wat kinderachtig, ware het niet dat de marketingspecialisten door deze nieuwe mode ons nieuwe clichés willen opdringen. Zouden die Amerikaanse "grote kinderen" niet gewoon bezig zijn het verleidingsspel te herontdekken? Zouden de heteroseksuele mannen ook niet het recht hebben van zich om hun lichaam te bekommeren zonder als verwijfden beschouwd te worden? Wij, Europeanen, hebben het geluk van op één of andere manier af te stammen van de Franse koningen die zich liever maquilleerden en parfumeerden dan een bad te nemen. Wij hebben tevens het geluk dat parfums op basis van plantenextracten reeds in de Griekse en Romeinse antieke samenleving bestonden. We weten ook al lang dat een lekker bad - en een massage met geparfumeerde oliën - één van de plezierigste dingen ter wereld is en met gemak te verkiezen is boven een helse tocht op de rug van een mustang. Wat zijn we toch ouderwets, de bewoners van het oude continent...
Zijn wij Metrosexual? We waren het al voor we van het bestaan ervan wisten!
En onze vrouwen klagen er mijns inziens niet over...


Dominique Gany









© Vivat.be 2020