Negende Week van de Fair Trade
Deze woensdag 2 september gaat de Negende editie van de Week van de Fair Trade van start. Een oproep om massaal deel te nemen aan talloze activiteiten in heel het land. "Eerlijke handel dichter bij de mensen brengen en hen aanmoedigen om deze producten te integreren in hun wekelijkse inkopen", luidt de boodschap van de organisatoren.
Gedurende 10 dagen spoort de campagne verschillende geledingen van onze samenleving aan tot een meer verantwoordelijk aankoopgedrag. Hoe dan ook, we willen fair trade dGemeenten, scholen, jeugdbewegingen en andere verenigingen organiseren optredens, films, tentoonstellingen, fotoshoots, kookwedstrijden, proeverijen enz.
Het Fair Trade-lied wordt dit jaar gezongen door de acapellagroep Voice Male. De brochure van de campagne is opgemaakt in de vorm van een cd-hoesje, en ook de affiche verwijst naar een mijlpaal in de geschiedenis van de popmuziek: de legendarische Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van de Beatles.
"We leggen dit jaar de nadruk op het engagement van iedere Belg om zich in te zetten voor een meer faire en solidaire wereld", zegt Samuel Poos, coördinator van het Trade For Development Centre. "Daarom staan in het zeer herkenbare campagnebeeld mensen centraal, meer bepaald bekende Belgen."
Ter gelegenheid van de Week van de Fair Trade organiseert het Trade for Development Center een wedstrijd die de beste initiatieven inzake eerlijke en duurzame handel met ontwikkelingslanden beloont. Drie Be Fair Awards belonen de markantste eerlijke bedrijfsinitiatieven.
Daarnaast worden ook de Be Sustainable Awards uitgereikt. Vier Belgische ondernemingen of starters die duurzame producten verkopen of duurzame diensten aanbiede krijgen elk een prijs van 5000 euro. De prijsuitreiking vindt plaats op donderdag 30 september 2010 om 18u in het Huis van het Hout te Etterbeek. Dit event wordt gepresenteerd door Bert Kruismans en Frédéric Deborsu met aansluitend een Fair Trade walking-dinner opgevrolijkt door live optredens.
Het