De comeback van de spiegeltjestent
Bart Peeters toert deze zomer door Vlaanderen met Het Spiegelcircus, danssalon, concerttent, event marketing en gemeenschapscentrum in één.
Een kleine eeuw geleden mocht op geen enkele Vlaamse kermis het danssalon ontbreken, ondergebracht in een gesloten ronde kiosktent, met langs de buitenkant fraaie façades en binnenin houten zitcompartimenten, glanzend parket en glinsterende spiegels. Het hele dorp kwam er zich vermaken, veelal verschillende dagen na elkaar. Met de komst van disco’s en clubs en het verdwijnen van het typische dorpsamusement leek de spiegeltjestent een langzame dood gestorven, tot ze begin jaren ’90 toch weer hier en daar begon op te duiken. Het coole volkje dat toen de Antwerpse Boulevard of Broken Dreams aandeed, een theaterevenement op de Scheldekaaien, zat bij voorkeur in die ouderwetse houten kiosk. Sindsdien wordt er weer in spiegeltenten gefeest, gefuifd en gedanst dat het een lieve lust is.
Maar het blijft natuurlijk een dure, omslachtige aangelegenheid om zo’n constructie op te bouwen, te onderhouden en te vervoeren.
“
Langzaam kreeg de droom vorm, zeker toen Janssens ook een paar sponsors over de meet wist te halen. “Ik kom zelf uit de reclame en ik wilde alleen samenwerken met lokale, passende sponsors. Electrabel wordt honderd jaar, bijna de leeftijd van de spiegeltent, en mag ik Bart Peeters associëren met energie? Palm is een typisch Vlaams merk, Oud Brugge een typische Vlaamse kaas. Ik zou tegen alle marketingmensen willen zeggen: stop met reclamespots en advertenties, de toekomst is aan event marketing. Alle 0 mensen die hier vanavond zijn, komen rechtstreeks in contact met onze sponsors, en op een veel sympathiekere manier dan door het onderbreken van een tv-film.”
Karel Michiels/De Standaard