Paparazzi in de kijker

François begon ooit als Franse persfotograaf. Vandaag leidt hij in Los Angeles een heus paparazzi-agentschap. Naast fotografen werken er ook detectives.

 


 

Begin jaren '90 waren onverwachte foto’s van supersterren - zonder make-up, niet geposeerd, tijdens hun dagelijkse bezigheden - nog een bijzonderheid. François vond het leuk om bekendheden te verassen op het strand, tijdens een fietstochtje, in de fitness, na een avondje stappen... Het publiek smulde ervan. Zijn onverwachte foto’s bleken veel meer dollars op te brengen dan de traditioneel geposeerde shoots.

Dergelijke foto's zijn vandaag 10.000 tot soms honderdduizenden dollars waard. Het agentschap van François onderhandelt constant, zowel met de media als met de sterren zelf. Want ja hoor, die zogenaamde onverwachte unieke shots blijken in vaak toch weer netjes voorbereid te zijn. Met geld krijg je hier ook een klein sterrenschandaaltje geregeld.

Amerika heeft geen koningshuis. Toch heerst er net als in zovele andere landen bij het volk een onbeheersbare apetijt om zich het priveleven van de rich and famous eigen te maken. Die leiden meestal echter een relatief eentonig - om niet te zeggen saai - leven. De papparazzi-waarde van een beroemdheid heeft dus meer te maken met het roddelgehalte van het leven dat ze leiden dan met de productiviteit van hun professionele bestaan. Dat is de reden waarom tweederangsactrices als Paris Hilton en Lindsay Lohan het zo goed doen in de bladen en op internet. In hun jeugdige onbezonnenheid steken ze om de haverklap iets nieuws uit: het wisselen van vriendjes, experimenteren met drugs, extravagante kledij of haarstijl, weer een auto in de prak...... De lezers willen het allemaal zien en weten. Constant in het nieuws zijn, met lief en leed, dat bepaalt in Amerika je marktwaarde, veel meer dan je artistieke talent. (Jeff Hoeyberghs) 









© Vivat.be 2020