Biodiesel schadelijker dan gewone diesel

Biodiesel, op basis van koolzaad, soja en palmolie, is slechter voor het milieu dan gewone diesel. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau CE Delft in opdracht van Greenpeace Nederland. Biobrandstoffen op basis van afval en restproducten scoren beter.


De tests van het onderzoeksbureau CE Delft tonen aan dat de eerste generatie biobrandstoffen, gebaseerd op landbouwgewassen zoals koolzaad, soja en palmolie, teveel nadelige milieueffecten hebben.

Verschillende soorten biobrandstoffen werden onderzocht en vergeleken met elektrisch rijden, rijden op waterstof en rijden op benzine of diesel. Er werd rekening gehouden met de uitstoot van broeikasgassen over de hele keten.

De resultaten tonen aan dat het rijden op de eerste generatie biobrandstoffen nog meer CO2-uitstoot veroorzaakt dan gewone diesel. Ze slokken bovendien heel wat meststoffen zoals fosfor en kalium op, die eindig zijn maar cruciaal voor de landbouw wereldwijd.

EU wil tegen 2020 meer biobrandstoffen van de eerste generatie

In het kader van het klimaatbeleid verwacht de Europese Commissie dat in 2020 de biobrandstoffen voor 70 % uit biodiesel van de eerste generatie zullen bestaan. Gezien de slechte resultaten van deze biobrandstoffen is dit geen goed idee.

Ze stelt ook biomassa voor als een oplossing voor de klimaatverandering.

Het onderzoek van CE Delft toont aan dat biobrandstoffen op basis van afval en restproducten, samen met elektrisch rijden op groene stroom, het beste uit de test kwamen.

Tot slot bestaat de echte oplossing om de impact van ons transport op het klimaat te verkleinen uit het efficiënter en lichter maken van de voertuigen. En natuurlijk een rationeler transportbeleid waarbij lokale productie opnieuw belangrijker wordt.

Bron: Greenpeace

Melody De Visscher









© Vivat.be 2020