An Nelissen stript en stroopt

Haast ongemerkt is An Nelissen de laatste jaren uitgegroeid tot een van de meest succesrijke theateractrices van Vlaanderen. Met Gestript en gestroopt fileert ze opnieuw genadeloos de grote maatschappelijke angsten.


An Nelissen: "In Gestript en gestroopt zit een stuk over religie, een stuk over vijftigplussers die een nieuwe relatie beginnen, over de politiek, over de milieuhysterie… Het is natuurlijk veel veiliger om vrijblijvende humor te brengen, maar mijn voorstelling is blijkbaar toch van een puntigheid die nog veel mensen kunnen waarderen. Ik kan gelukkig ook rekenen op het vrouwennetwerk in Vlaanderen. Dat wordt volgens mij schromelijk onderschat. Als je dingen maakt voor vrouwen, bladen, boeken, liedjes, theaterproducties, overstijg je de hokjesgeest. Zelfs een vrouwenpartij zou wel eens veel succes kunnen kennen, en ik vind ook dat die er hoognodig moet komen. Er rest de vrouwen gewoon geen andere keuze meer om aan de macht te komen. Om echt door te stoten naar de top moeten vrouwen zich gedragen als mannen, en enorm veel incasseren. Maar al die vrouwen komen dus wel naar mij kijken, en ze komen steevast buiten met een groot gevoel van blije herkenning. Ze beseffen dat ze niet alleen zijn."

Tussen 2002 en 2004 trok An Nelissen volle zalen met haar persoonlijke interpretatie van Eve Enslers De Vaginamonologen. Begin 2005 presenteerde ze met F*** You (De menopauzemonoloog) een overtuigende opvolger. Eind 2006 ging Het goede lijf in première, ook een stuk van Ensler, een samenwerking met Janine Bisschops en Mitta Van der Maat. "Dit is toch al de vierde voorstelling waarmee ik 60.000, 70.000 mensen bereik," zegt Nelissen. "Dat zijn cijfers die alleen Geert Hoste haalt."

Het zijn ook cijfers waarvoor An keihard moet werken, maar dat heeft er voor over. "Hoe meer energie ik geef, hoe meer energie ik terugkrijg, en dat is een fantastisch gevoel. Hoewel ik ook wel eens voor een publiek sta dat al mijn energie doodslaat, vooral in katholieke middens. We hebben het tijdens de try-outs van deze voorstelling weer een paar keer meegemaakt. Zelfs de soundtrack bij sommige tekeningen van Ilah deed sommige zalen al helemaal dichtklappen. Katholiek Vlaanderen is niet dood. Het maakt nog altijd deel uit van ons systeem."

3pees









© Vivat.be 2020