Zal je kopen in de solden?
Volgens een studie van het OIVO, uitgevoerd tijdens de zomer 2011, kopen de Belgen minder en minder tijdens de solden. Slechts een derde van de consumenten denkt dat het de ideale periode is om zaakjes te doen. In zes jaar tijd is dit cijfer nog nooit zo laag geweest.
Ben je van plan om deze zomer tijdens de solden zaakjes te doen? Uit een studie van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) kopen de Belgen minder en minder tijdens deze periode.
Zes op tien consumenten denken nog dat ze tijdens de solden zaakjes gaan doen, maar slechts een derde wacht erop om de gewenste artikelen te kopen.
Hoeveel geven ze gewoonlijk uit? Amper 21,30 euro.
Minder dan één op de twee consumenten zegt het voorziene budget onder controle te houden en niet te overschrijden. Meer dan één op de twee slaagt daar dus niet in en geeft meer uit dan wat hij of zij aanvankelijk voorzien had. Dit gedrag komt alsmaar sterker voor sinds 2007. Toen gaf 19 % meer uit dan voorzien, maar in 2011 was dat plots 55 %!
Blijkbaar overschrijden veel consumenten hun budget door een impulsief koopgedrag. De consumenten zijn bang om hun product te missen en kopen het dus onmiddellijk. Vaak hebben ze er vervolgens spijt van.
Tot slot kopen de Belgen tijdens de solden meestal schoenen en kleren. Deze producten hadden wel een beetje minder succes in 2011 ten opzichte van 2010. De consumenten gaven dit jaar de voorkeur aan sportgerief, hifi- en computermateriaal, meubilair en huishoudelektro. Deze producten worden eveneens vaker in de zomer- dan in de wintersolden gekocht.
Lees het volledige onderzoek.
Melody De Visscher