Vlaming denkt te snel dat hij zich voldoende ecologisch gedraagt

Dit blijkt uit een online enquête bij 1000 consumenten over hun milieuverantwoord gedrag en intenties. Conclusie: consumenten zijn zich bewust van de milieuproblematiek, maar zetten dit niet altijd om in milieuverantwoord gedrag.


In 2011 werd op vraag van de OVAM een onderzoek gevoerd naar het milieuverantwoord consumentengedrag van Vlaamse huishoudens. De online enquête ondervroeg 1000 consumenten over hun kennis van afvalstromen, draagvlak van ecolabels en milieuverantwoord gedrag en intenties.

Het blijkt dat consumenten zich bewust zijn van de milieuproblematiek. Zo'n 55 procent van de consumenten veranderde de voorbije 6 maanden zijn productkeuze omwille van de milieu-impact en 70 procent wil de komende 6 maanden milieu-impact als aankoopcriterium gebruiken.

Probleem: er bestaat een kloof tussen theorie en praktijk. Vlamingen zetten hun beoordelingen niet altijd om in milieuverantwoord gedrag. Ze weten bijvoorbeeld waar afval naartoe moet, maar in de realiteit komen niet alle afvalstromen op de juiste plek terecht. Zo'n 63 procent verklaart toch dat ze hun gedrag zoveel mogelijk hebben aangepast en 41 procent is er ook van overtuigd dat hun gedragsverandering een positieve impact heeft op het milieu.

De vaststelling is dus dat de overheid meer moet inzetten op effectieve, haalbare gedragsveranderingen. Bewustmaking is goed, maar blijkbaar niet genoeg.

Tot slot werd de respondenten gevraagd om aan te geven welke prioriteiten de Vlaamse overheid moet leggen. Consumenten vroegen om korteketeninitiatieven, zoals boerenmarkten, lokale voedselsystemen en groenteabonnementen. Voorts zeggen ze dat er nood is aan simpele, samenvattende labels en kringloopwinkels.

www.ovam.be

Melody De Visscher
 









© Vivat.be 2020