Greenpeace dwingt nu ook Levi's tot gifvrije mode
Greenpeace stapelt de successen op de voorbije tijd met de Detoxcampagne. Na Zara eind november zijn ondertussen ook Mango, Esprit en Levi’s overstag gegaan. In totaal zijn nu al elf kledingmerken geloofwaardige engagementen aangegaan in het kader van de campagne. Voor de bovenstaande vier kozen ook Nike, Adidas, Puma, H&M, M&S, C&A en Li-Ning al voor gifvrije mode.
Levi’s eist nu van zijn 15 grootste leveranciers, elk met verschillende fabrieken vooral in China en Mexico, dat ze tegen eind juni 2013 alle gegevens over hun watervervuiling vrijgeven. Tegen eind 2013 zijn 25 andere grote leveranciers aan de beurt. De mensen die in de buurt van deze fabrieken wonen, kunnen op die manier te weten komen wat de textielindustrie in hun milieu loost.
Levi’s pakt tevens het probleem aan de bron aan. Het gaat op zoek naar niet-schadelijke alternatieven voor de giftige stoffen die het vandaag gebruikt. Hun vorige beleid was erg gericht op het beperken van schadelijke chemicaliën, in plaats van ze volledig te elimineren.
Sinds Greenpeace in november startte met de nieuwe fase van de Detoxcampagne tekenden meer dan 400.000 mensen in. Fashionista’s, activisten, ontwerpers en bloggers kwamen in actie op Twitter en Facebook om de gifverslaving van de mode-industrie aan te klagen. Zo bereikten ze miljoenen vrienden en volgers.
Zara beloofde als eerste om te ontgiften, gevolgd door Mango en Esprit. Daarna richtte Greenpeace de pijlen op Levi’s. Activisten en vrijwilligers kwamen op straat in meer dan twintig landen, om klanten en personeel van Levi’s op zijn giftig geheim aan te spreken. Met succes! Greenpeace is nu van mening dat de concurrenten van Levi’s, die tot op vandaag weigeren om verantwoordelijk te nemen voor de vervuiling bij de productie van hun kleding, zich steeds minder kunnen wegsteken. Onder hen grote namen als Calvin Klein, GAP en Victoria's Secret.
Melody De Visscher