Zenith 2005, het salon waar 50-plussers zich thuis voelen

Meer dan 200 stands, 90 voordrachten, tal van ateliers, demonstraties, concerten, tentoonstellingen en modedéfilés: Zenith 2005 bevestigt de indruk dat het leven als senior almaar boeiender en kleurrijker wordt. 


De vijftigers van nu, dat was ooit de generatie van mei ’68. Zij hebben de poorten open geduwd naar de nieuwe tijd, naar een wereld van comfort en consumptie. Maar dat ze 50 zijn, willen ze liever niet geweten hebben. Adverteerders die de vijftigers willen bereiken, vallen meestal dan ook automatisch terug op het maandblad Plus, goed voor bijna een half miljoen lezers. Het probleem is dat de meeste vijftigers zich helemaal nog niet willen identificeren met de (in hun ogen) èchte senioren. “De meeste 50-plussers willen niet toegeven dat ze ouder worden en lezen Plus nog niet,” zegt Jean-Marc Segati van het gespecialiseerde reclameadviesbureau Nextage. “In Vlaanderen bereiken we die doelgroep vooral via Knack en Humo. Humo wordt altijd heel jong gepositioneerd maar is in feite het blad van de baby-boomer. Die generatie houdt van het schijnbaar provocatieve karakter van

Humo
. In Frankrijk heb je zo Le Nouvel Observateur, maar die is onlangs frontaal aangevallen door het blad Technicart, heel populair bij twintigers. De redactie van Technicart noemde de redactie en de lezers van Le Nouvel Obs conservatief en burgerlijk, precies wat ze hun eigen ouders destijds verwijtten. In de Verenigde Staten is Mother Maturity de absolute marktleider, met een oplage van 23 miljoen, maar dezelfde uitgeverij heeft onlangs toch een nieuw magazine gelanceerd, My Generation, op maat gesneden van de vijftigers, die het gelijknamige nummer van The Who in hun jonge jaren luidkeels meezongen. Hope I die before I get old: veel vijftigers proberen zich nog altijd aan dat motto te houden.”

Zenith 2005
brengt zowat alles samen wat 50-plussers boeit en fascineert, verdeeld over 5 zones: vrije tijd, maatschappij, rechten en financiën, levenskunst en welzijn. Iedere zone staat in het teken van een welbepaald thema (fotografie, mobiliteit, decoratie…), hoewel het hoofdthema van de beurs bloemen zijn. De bezoekers kunnen ook terecht bij persoonlijke adviseurs die alles weten over verzorging, kapsel, kleding enzovoort. Er is ook een tentoonstelling met meer dan 200 werken gemaakt door 50-plussers en op de terrassen van de bijhorende cafés en restaurants wordt live muziek gespeeld.

Zenith 2005

Van 15 tot 19 november 2005, iedere dag van 10u tot 17u30
Brussels Expo, paleis 3 & 4
Inkom: 8 euro









© Vivat.be 2020