IJsberen vallen Volkswagen aan
Bezoekers van het Autosalon waren verrast om ijsberen aan te treffen bij de stand van Volkswagen. De dieren waren eigenlijk vermomde militanten van Greenpeace die wilden aantonen dat Volkswagen niet zo groen is als het beweert.
Aan de ingang van het Autosalon stonden de bezoekers op donderdag 19 januari 2012 oog in oog met ijsberen. De dieren waren vermomde Greenpeacemilitanten, die ook spandoeken met de boodschap “VW stop destroying the Arctic” aan het plafon hadden opgehangen.
De doelstelling van de milieuorganisatie was om aan te tonen dat Volkswagen niet zo groen is als het bedrijf beweert. Het meest verkochte automerk in België, en bijna de grootste autobouwer ter wereld, gebruikt zijn macht om ambitieuzere uitstootnormen voor voertuigen in de EU tegen te houden. Zo draagt Volkswagen een grote verantwoordelijkheid voor de vernietiging van de Noordpool. Volkswagen claimt ook zuinigere wagens te produceren, maar presteert heel middelmatig op het vlak van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Een voorbeeld: sommige versies van de uitgestalde 2012 Beetle verbruiken meer dan het originele model uit 1930!
Greenpeace houdt al enkele maanden wereldwijd de druk op het Duitse automerk met de campagne The Dark Side. Dankzij de actie op het Autosalon kreeg Greenpeace de kans om met VW maar ook met de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie (Febiac) te onderhandelen. Ze vroegen het automerk om het verzet tegen echt ambitieuze CO2-uitstootnormen in Europa te laten varen, maar ook om de efficiëntie van z’n modellen aanzienlijk te verhogen.
Volgens Jean-Marc Ponteville, pr-verantwoordelijke van Volkswagen, verliep de discussie op een "zeer open en vriendelijke manier." Hij voegde eraan toe dat VW had beloofd om de boodschap over te brengen aan degenen die verantwoordelijk zijn voor de fabriek in Duitsland.
Febiac heeft zich ertoe verbonden om aan de ACEA, European Automobile Manufacturers' Association, strengere emissienormen te vragen.
Melody De Visscher