And the Greenwash Award goes to... VLAM
Op zaterdag 23 juni werd in Brussel de eerste Greenwash Award uitgereikt. Die prijs is bedoeld voor bedrijven of organisaties die zich een stuk groener voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. De prijs werd uitgereikt aan VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.
VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, had onlangs een zogenaamde duurzaamheidscampagne gepubliceerd met als naam ‘Vlees van hier? Met plezier! Veilig, voedzaam, verantwoord".
Het doel van de reclamecampagne was om aan te tonen dat vlees van hier goed is voor het milieu, want het beperkt de voedselkilometers. Het probleem, volgens de organisatoren van de Greenwash Award, is dat het tv-spotje zweeg over het feit dat het veevoeder wel van elders moet komen. En dat is nog steeds slecht voor het milieu. Dat we naar een drastische vermindering van onze vleesconsumptie moeten, had dus een betere boodschap kunnen zijn.
De prijs werd uitgereikt tijdens het ‘Big Greenwash Circus’, een conferentie over greenwashing die opgezet werd door de vzw Climaxi, in samenwerking met organisaties als Wervel, Fairfin, Friends of the Earth, CEO, vzw 't Uilekot, … .
VLAM werd als grote winaar beschouwd door meer dan zeshonderd mensen. De genomineerden waren BNP-Paribas, het oliebedrijf BP, het FSC-label en de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja.
De organisatoren zijn vast van plan om de Greenwash Award in de toekomst opnieuw uit te reiken.
Meer info:
Melody De Visscher