Zakenjets voor iedereen

Voor vliegtuigreizigers is er na 9/11 veel veranderd. Inchecken is een nachtmerrie nu, want gebonden aan strenge voorschriften. Hierdoor is het vliegen met een eigen jet immens populair geworden en spelen fabrikanten gretig in op deze trend.


Voor mensen met een vliegvergunning en veel centen op zak, is het ondanks de crisis al enkele jaren feest. Betaalbare elektronica bracht het privévliegen op hetzelfde niveau als dat van vliegen met verkeersvliegtuigen. Privé-vliegtuigen nemen tegenwoordig eender welke vorm aan en zijn altijd aangepast aan de wetten van de aerodynamica.
De sportvliegtuigjes worden hoe langer hoe meer vervangen door vliegtuigen met twee zitjes voor en twee (tot drie) zitjes achterin, die zijn opgebouwd uit kunststof en die een jetmotor hebben voor hoge snelheden en verre afstanden.
Vanuit Hasselt 1.100 km ver Rome bereiken in 3u50’ met een verbruik van slechts 58 liter, is vandaag al mogelijk in een tweezits propellervliegtuigje en straks gaat het in zo’n kist nog harder als er een jetmotor wordt ingebouwd.

De klassieke zakenjet

Bij zakenjets denken we meteen aan een specifieke doelgroep. Zij willen ruimte en discretie en dat blijkt nu precies het domein van de volwaardige zakenjet van tegenwoordig. 
De zakenjet Premier 1A van het Amerikaanse Hawker Beechcraft is bijvoorbeeld erg geschikt voor het vliegen van zes personen in een geheel eigen privé-omgeving. Op vliegvelden wordt de Premier 1A opgewacht in aparte terminals met ultrakorte douane- en immigratieverplichtingen, eigen lounges, catering en vliegdienst voor de piloten.
Maar het is onderweg, point to point, dat deze zakenreiziger op zijn wenken wordt bediend. De cabine met 8,9 m3 inhoud, is uitgerust met een eigen klimaatregeling die niet alleen door de piloten wordt ingesteld. Ook  passagiers kunnen een persoonlijke temperatuur kiezen. Vier van de zes zetels zijn naar elkaar toegekeerd. De twee achterin kijken vooruit. Ze zijn elk in alle richtingen te verstellen en volgen de contouren van het lichaam. Alle licht in de cabine is neerwaarts gericht en er is een eigen douche en wc aan boord.

De Premier 1A biedt de meest geluidsvrije cabine in dit marktsegment. De geluidsfrequenties van de draaiende onderdelen in de werkende jetmotor  worden bij een vliegtuigromp van kunststof, zoals dat hier het geval is, op een efficiëntere wijze gedempt dan bij een klassieke romp van aluminium.


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?