Twitter voor dummies

Was u net op weg om de geheimen van Facebook of MySpace te doorgronden, of begon de Netlogpagina van uw dochter of kleinzoon eindelijk zijn mysteries prijs te geven? Tijd om een versnelling hoger te schakelen, want iedereen Twittert straks!


Wat is Twitter precies?

Net als Facebook en Netlog is Twitter een sociale netwerksite.  Je creëert er ook een profiel en een avatar. Daar houden de overeenkomsten ongeveer op. De sleutelwoorden bij twitteren zijn ‘kort’ en ‘krachtig’.  Een bio in 160 karakters of minder, een URL naar een blog of site waar meer info over jezelf te vinden is, en je hebt al een profiel.  De nadruk ligt bij Twitter dan ook veel meer op communicatie en dynamiek, terwijl Facebook en MySpace veeleer statische netwerksites zijn. Het idee achter het Twitter-systeem is dat iedereen een antwoord geeft op de vraag “wat ben je aan het doen?” in 140 karakters (of minder). Dit korte berichtje wordt een ‘tweet’ genoemd. (letterlijk betekent twitteren: ‘kwetteren’) Veel twitteraars passen die berichtjes of tweets meerdere keren per dag aan, en houden zo vrienden en kennissen op de hoogte van hun wedervaren. In die zin houdt Twitter het midden tussen sms’en en bloggen. Het is eenvoudiger dan sms’en en je bereikt een groter publiek, maar je steekt er bijlange na niet zoveel tijd in als in een blog. Om die reden wordt twitteren ook wel ‘micro-blogging ‘ genoemd.

Hoe moet je twitteren?

Twitter beschikt over een homepage,

www.twitter.com
, waar je een profiel aanmaakt en dadelijk kunt beginnen met het verzamelen van andere twitteraars die je ‘volgt’. Dit wil zeggen, dat je hun updates te lezen krijgt van zodra ze iets schrijven. Je kunt vrienden zoeken die twitteren, maar er is ook een heel bastion beroemdheden dat twittert: Ashton Kutcher en Bill Clinton zijn bijvoorbeeld van die ‘early adaptors’ met een enorme populariteit op Twitter.  Ook in medialand wordt er druk getwitterd: De Morgen, De Standaard, BBC… je kunt zelfs inzoomen op je interesses en bijvoorbeeld BBCtennis gaan volgen: je krijgt dan elke nieuwsupdate op tennisgebied in realtime op je homepage.

Als je een dag van huis bent, hoeft dat niet noodzakelijk te betekenen dat je niet kunt twitteren. Je hebt namelijk de mogelijkheid om te twitteren via sms. Via allerlei tooltjes kun je die sms-berichten ook nog eens laten vergezeld gaan van foto’s of geluidsopnames. Handig als je naar een concert gaat en je wilt je vrienden laten meegenieten! 

Het nut van Twitter

Twitter kan handig zijn als je een praktische vraag hebt waar je snel een antwoord op wilt. Vraag je vrienden met een Tweet welke digitale camera je het best koopt en binnen het kwartier lopen er antwoorden binnen waar je iets mee kunt.

Om nieuws snel de ronde te laten doen, blijkt Twitter ook het ideale medium. Via Twitter verneem je nieuwsfeiten lang voor die het televisiejournaal of de krant bereiken. Een hallucinant voorbeeld hiervan zijn de Tweets die slachtoffers verstuurden bij de aanslagen in Mumbai. Heter van de naald kun je het niet verzinnen.

Zit je zelf in de penarie (lekke band ?) dan is een uitgebreid netwerk op Twitter het online equivalent van Apeldoorn bellen. Er is allicht iemand in de buurt die je Tweet ontvangt en die je uit de nood kan helpen.

Een ander handig aspect van Twitter, is het feit dat je vrienden deelgenoot kunt maken van wat je op dat moment boeit op het internet, ’micro-attention-sharing’. Dankzij een ingebouwde functie kun je elke URL verkorten tot een tinyURL , zodat je een lang internetadres toch nog enigszins kunt duiden én doorsturen in minder dan 140 karakters.

Het goede doel heeft er met Twitter ook een steun in de rug bij. Mensen maken elkaar attent op bepaalde humanitaire acties of vragen steun voor een project. Vooral de medewerking van allerlei beroemdheden is belangrijk voor deze manier van fondsenwerving, en zoals het er nu uitziet, werkt het systeem voortreffelijk.

Maar het leukste is dat je op de hoogte blijft van het doen en laten van mensen zonder dat ze daar op enigerlei manier last van hebben: je volgt gewoon hun Tweets.

Zijn er ook nadelen?

Als je een ‘information overload’ niet meetelt - want dat is voor sommige mensen net een bron van creatieve energie en dus positief - zijn er toch enkele vraagtekens te plaatsen bij de snelle groei van Twitter en de fenomenen die ermee gepaard gaan. Met name in de journalistiek wordt de verschuiving  van het vroegere ‘informatie verschaffen’ naar het huidige ‘instant gegevens meedelen’ gevoeld. We krijgen gegevens en we krijgen ze snel, maar is de informatie wel correct?

Meer weten…

Een uitgebreide verzameling blogberichten en artikels over elk denkbaar aspect van twitteren vindt u

hier
.  


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?