Geef iedere auto een intelligente snelheidsaanpasser

Professor Willy Miermans, hoofd van het Instituut voor Verkeerskunde aan de Limburgse universiteit (L.U.C.) doet niet aan symptoombestrijding, hij biedt geen pasklare oplossing aan voor de dagelijkse files op de Antwerpse ring, maar zet bakens uit. Hij kadert de verkeersproblematiek in een brede maatschappelijke visie op mobiliteit, sociaal, economisch en ecologisch onderbouwd. En dan blijkt al gauw dat wij, Vlamingen, een groot deel van de problemen aan onszelf te wijten hebben. De revolutie op de weg begint in ons eigen hoofd.


Willy Miermans waarschuwt dat zijn Masterplan miljarden euro’s zal kosten, en heel veel tijd en geduld. Maar het resultaat zal fantastisch zijn, een heerlijke nieuwe wereld waar voetgangers, fietsers, autobestuurders en gebruikers van het openbaar vervoer vreedzaam naast elkaar leven, zonder files of opstoppingen, veilig en ontspannen, zowel in de verstilde, woongebieden als in de bedrijvige industrieparken. We zullen u op deze plaats vanaf nu regelmatig berichten over de facetten van Mieremans' Masterpla, vandaag misschien nog utopisch maar ooit zullen zijn ideeën algemeen ingang vinden.

Miermans: “De Vlamingen bouwen een riante, liefst losstaande woning, proberen twee auto’s te onderhouden en werken zich dood, of in het beste geval ziek. Wij zijn een Prozac-land, niemand vreet meer pillen dan wij, wij pieken in zelfmoord, scheidingen en dodelijke ziektes. De Nederlanders zitten niet onder een verpletterende inkomensdwang van huizen en auto’s. Ze hebben veel meer ruimte, letterlijk en figuurlijk, om andere dingen te doen. Ze participeren veel vaker in cultuur, recreatie en vorming. Wie is er dan goed bezig? Onze foute keuzes hebben dramatische gevolgen voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van de Vlamingen. Als we de druk van de ketel zouden laten, en dat betekent ondermeer een onverkorte uitvoering van het mobiliteitsplan, zouden de mensen veel meer ontspannen aan de slag kunnen. We hebben een paar jaar geleden berekend dat je je pas een auto kan veroorloven als je minstens 1000 euro per maand verdient, maar heel veel mensen met een lager inkomen kùnnen gewoon niet zonder auto, door de erbarmelijke infrastructuur in ons land. Dat zijn dus boterhammen met siroop voor die gezinnen.”


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?