Vliegen voor weinig geld: low cost maatschappijen in België
De low cost vliegmaatschappijen hebben het luchtruim definitief gedemocratiseerd. En dan hebben we het niet alleen over bekende namen als Ryanair of Brussels Airlines.
Low cost vliegmaatschappijen gebruiken uiteraard hetzelfde soort vliegtuigen als hun traditionele concurrenten. SkyEurope heeft Boeings 737-300, 737-500 et 737-700. Vueling en Wizz Air maken gebruik van de Airbus A-320, easyJet van de Boeing 737 en ook meer en meer van de Airbus A-319. Jetairfly vliegt met Boeings 737-400, 737-800, 767-300 ER en Fokkers 100, airBaltic met Boeings 737-300, 737-500 en Fokkers 50. Vanaf maart 2008, neemt Ryanair Boeings 737-800 in gebruik.
Het luchtpersoneel krijgt dezelfde opleiding als bij de grote nationale maatschappijen en de low cost maatschappijen zijn onderworpen aan dezelfde veiligheidsnormen. Geen reden om u zorgen te maken op dat vlak dus.
Het grote voordeel zijn uiteraard de interessante prijzen, het resultaat van een goed uitgekiende rotatie van de toestellen in combinatie met uiterst 'rendabele' bestemmingen, bij voorkeur mooie steden en zonnige kusten. Waar dan wel niet altijd geland wordt op de grootste luchthavens maar op die veel kleinere regionale vliegvelden is de reiziger vaak wel een stuk sneller binnen en buiten.
Verwacht aan boord geen uitgebreide service of royaal komfort, low cost vliegen is basic vliegen.
Bij de meeste low cost maatschappijen kunt u on-line reserveren, wat bijkomende kosten en formaliteiten tot een minimum beperkt.
Low cost vliegen in België
Hier zijn ze, in alfabetische volgorde, de low cost maatschappijen die actief zijn in België.
Van uit Brussel kunt u naar Estland (Talinn en Kuressaare), Letland (Riga en Liepaja) en Litouwen (Vilnius), en ook naar Rusland (Moskou, Kaliningrad, Sint-Petersburg), Oekraïne (Kiev, Odessa, Simferopol), Georgië (Tbilisi), Wit-Rusland (Minsk en Gomel) en Azerbeidjan (Bakou).
Actief in 8 landen, vliegt deze maatschappij enkel van Charleroi naar Boekarest.
Vroeger British Midland en al sinds 18 aanwezig in Europa, Noord-Amerika, de Caraiben en in het Midden-Oosten. Directe vluchten van Brussel naar Londres Heathrow, Aberdeen, Edinbrough, Leeds Bradford en Nottingham.
In bedrijf sinds 1995, profileert deze maatschappij zich als de Europese leider in low cost vliegen. Verbindt Brussel met Berlin Schoenefeld (Duitsland) en Genève (Zwitserland).
Eerste maatschappij met lage tarieven op Marokko, sinds 2006. Charleroi-Casablanca.
Italiaanse maatschappij die Charleroi (Brussel Zuid) verbindt met Pescara. Opgezet om het toerisme naar de Abruzzen te promoten. Vliegt van daaruit ook op Boekarest (Roemanië), Kreta en Oekraïne (Kiev en Lviv). In Charleroi beheerd door Euro Air.
Van uit Charleroi bedient Ryanair Carcassonne en Marseille (Frankrijk), Dublin en Shannon (Ierland), Faro (Portugal), Barcelona, Madrid, Malaga, Valencia en Valladolid (Spanje), Glasgow (Schotland), Londen (Engeland), Milaan, Pisa, Rome en Venetië (Italië).
Opgericht in 2002, gebaseerd in Slovakije, gespecialiseerd in Oost-Europa. 92 verbindingen tussen 39 bestemmingen in 19 landen.
SkyEurope verbindt Brussel met Bratislava (Slovakije), Boedapest (Hongarije), Krakau en Warschau (Polen), Praag (Tsjechië) en Wenen(Oostenrijk).
Vlaamse maatschappij die van uit Brussel (oa Londen) en Antwerpen (Londen en Manchester) 12 bestemmingen bedient. Via Londen ook naar de eilanden Man en Jersey.
Spaans, bestaat sinds 2004. 25 bestemmingen in 7 landen (ook de Balearen, de Spaanse archipel). Vliegt vanaf de herfst 2007 tussen Bruxelles en Alicante, Madrid, Malaga en Sevilla.
Opgericht in 2003, vliegt deze Pools-Hongaarse maatschappij naar 50 Europese bestemmingen. Van uit Brussels South (Charleroi) zijn er vluchten naar Warschau en Katowice (Polen), Boedapest (Hongarije) en Ljubljana (Slovenië).