Bestelwagens mogen meer CO2 uitstoten

Onder druk van de automobielindustrie heeft de Europese Commissie bakzeil gehaald met betrekking tot de CO2-uitstoot van bestelwagens. Een gevoelige stap achteruit voor het milieu en de verkeersveiligheid.
 


In plaats van de vooropgestelde 135 g CO2/km zal nu de zwakkere norm van gemiddeld 147 g CO2/km als richtlijn dienen. Dat beslisten de Europese ministers van Milieu eind december. De Europese Commissie heeft haar doelstellingen inzake energie-efficiëntie dus gevoelig afgezwakt. Dat was al vroeger gebeurd met het bepalen van emissiedoelstellingen voor personenwagens.

De beslissing van de Raad betekent een gevoelige stap achteruit voor het milieu natuurlijk, maar ook voor de verkeersveiligheid. De voornaamste reden waarom er een rem wordt gezet op de energie-efficiëntie van bestelwagens is de drang naar steeds zwaardere motoren. Hiermee kunnen gevoelig hogere snelheden worden gehaald op de autosnelwegen. Uit een studie van TNO en CE Delft blijkt dat een bestelwagenpark met het gemiddelde vermogen van 1997 (toen bestond er nog geen duidelijk onderscheid tussen bestelwagens en andere wagens) 16 % zuiniger zou zijn dan vandaag. De constructeurs beweren nochtans dat ze de komende 9 jaar het verbruik niet kunnen laten dalen met 14 %.

Als het vermogen beter aangepast was aan de noden van bestelwagens zou het aantal verkeersslachtoffers gevoelig dalen Bij een beperking van de maximumsnelheid tot 110 km/u kan men bijvoorbeeld het aantal verkeersslachtoffers op autosnelwegen halveren! Bovendien zouden deze voertuigen ook 10 % goedkoper zijn. De vele kleine en middelgrote ondernemingen die Vlaanderen, België en Europa rijk zijn, zouden hier zeker wel bij varen ... .


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?