Struikrover Inframutt stript keizer Google

Leve de Googles van deze aarde. Robots in de branding voor wie ongekende webwateren besurft. Onvermoeibare jachthonden in staat de gekste trofeeën te delven, tenzij baasje ze met ondubbelzinnige commando's op speurtocht stuurt. Leve ook de maffe buitenbeentjes. Neem nu Inframutt, Google's verre neef en pleitbezorger van hitlijsten waarin ook de mindere goden mogen schitteren.


Onbekend is onbemind

Wie waagt er nog een stapje in de wijde virtuele wereld zonder de online hulp van Google, speurder ex machina die het kaf van het koren scheidt temidden de onaflaatbare, onpeilbare brij van miljarden webpagina's? Met

Inframutt
klinkt er nochtans een nieuwe stem aan het internetfirmament. Eentje dat op ludieke wijze Google's monopolie aan de kaak stelt.

Inframutt neemt het op voor een benadeelde groep webtreffers waarvoor Google de neus op haalt:  "Onopvallende webpagina's worden over het hoofd gezien, ook als zijn ze relevant," stelt Inframutt. Google zou geen oog voor zeldzame parels hebben, alleen voor kaliber: "Het verwart verdienstelijkheid met populariteit en is niet in staat het onbekende te beminnen!"
 

Underdog & ondeugend

De streken van nieuwkomer Inframutt doen geen inhalige opponent vermoeden. Inframutt is overigens bezwaarlijk zeevaardig te noemen. Het wekt enkel de schijn van een echte zoekmachine met wat in werkelijkheid niet meer is dan een van plugin voorzien webadresje, een cyberkwinkslag verschanst in een kartonnen optrekje. Inframutt schotelt geen eigen resultaten voor, het goochelt met wat het vindt in het bestand van... Google.

Het kleurige, aan de garderobe van Google ontleende, naamlogo druipt van de brillenmanshumor, zoals je die zou verwachten van de flatgenoten in The Big Bang Theory. Het samenklinken van 'infra' ('onder') en 'mutt' ('kruising - meer bepaald van honden') levert de overtreffende trap van het begrip 'underdog' op.

Om het beestje tot zoeken aan te porren, dient na het intikken van trefwoorden touwens de 'Fetch'-knop aangeklikt. Waarmee je evenveel zegt als: "Inframutt, rapporte!" Een pseudo-savante naam dus voor een viervoetig speelvriendje, pedigreeloos op de wereld gezet, maar trouw aan zijn ondeugendheid als de stam aan de boom.
 

Twee maten en gewichten

Noch winstbejag of handelsbelangen dus drijven Inframutt, maar wel de zelfgenoegzaamheid van internets meest vermaarde baggerboot, Google. Inframutt haalt scherp uit naar diens baanbrekende technologie: "That piece of corrupting and undemocratic silliness which made its inventors two of the most famous (and richest) persons in the world".

Volgens Inframutt is Google een gepatenteerde leugenaar. Letterlijk, want het "dankt zijn fortuin aan een de gebrevetteerde formule van zijn PageRank algoritme. Ondertussen is dat snufje meer dan 10 jaar oud. Het werd in al die tijd nooit bijgewerkt."

Inframutt grijpt naar het Zorro-maskertje in naam van webcontent met minder rijkwijdte. Het streeft rechtvaardigheid na door populaire jongens weg te filteren en zo illustere onbekenden uit de duisternis te lichten. "Vergeet ook niet dat Google het licht zag aan de Universiteit van Stanford, en dus ook de verdienste is van de belastingbetaler!" aldus nog de struikrover met ridderlijke inborst.
 

Google's trukendoos

Het vernuft van een zoekmachine bestaat in het vertalen van trefwoorden naar voltreffers. Zoekmachines berekenen hiertoe relevantiescores, die de meest 'relevante' hits doen bovendrijven.

PageRank is de technologie waarmee Google begin jaren 2000 concurrerende zoekmachines als AltaVista, Fast en Northern Light naar de vergetelheid computerde. Machines die een naar eigen smaak samengestelde cocktail van gelijkaardige 'algoritmen' hanteerden: een zoeklogica bestaande uit criteria zoals frequentie, plaats, context en populariteit. Google voegde aan de gebruikelijke schiftingmethodes een extra dimensie toe door webpopulariteit te bepalen niet alleen in termen van bezoekersaantallen, maar ook in functie van de hypertekstuele samenhang, zeg maar de 'linkwaarde' van een webtreffer.

Woordfrequentie: het aantal vermeldingen van een of meerdere trefwoorden op een webpagina (hoe meer, hoe beter);
De plaats van de zoekterm(en): in titels of rubrieknamen? (betere score) Bovenaan (betere score) of onderaan de pagina? (lagere score);
De woordcontext en -volgorde: staan trefwoorden in dezelfde paragraaf of zin? (betere score) Of verspreid over meerdere rubrieken?  (lagere score) Belangrijkste trefwoorden eerst intikken.
Populariteit van de pagina: hoe vaak wordt de pagina die de zoektermen bevat, bezocht? (hoe vaker, hoe beter);
Page ranking: een trefpagina wordt relevanter in de ogen van Google naargelang het aantal weblinks met een lexicaal verband.  Welke externe pagina's linken naar de treffer? + Bevatten ze zelf één of meer van de trefwoorden? (hoe groter de inhoudelijke overeenkomst, hoe beter)

Test Inframutt zelf uit


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?