Kunst in het kasteel

In het kasteel van Gaasbeek loopt momenteel de tentoonstelling Markiezin zkt. kunst. Hedendaagse kunstenaars gaan op zoek naar de historische figuur markiezin Marie Arconati Visconti, de laatste bewoonster van het kasteel.


Drieëndertig jaar was de jonge Française Marie Peyrat, toen ze in 1873 huwde met de rijke markies Giammartino Arconati Visconti. Naar eigen zeggen bezat Peyrat op de dag van haar huwelijk slechts één jurk en één paar schoenen. Haar huwelijk met de schatrijke markies bracht daar snel verandering in.

De kersverse markiezin was de dochter van Alphonse Peyrat, een uitgesproken republikeins en liberaal journalist die het tot vicevoorzitter van de Franse senaat schopte. Marie verdedigde vurig de leuze van haar vader: Le cléricalisme, voilà l'ennemi! Haar adellijke echtgenoot, uiteraard katholiek en koningsgezind, wachtte dan ook tot na de dood van zijn ouders voor hij haar ten huwelijk vroeg. Een huwelijk dat slechts van korte duur zou zijn: door de vroegtijdige dood van Giammartino werd de markiezin drie jaar later al weduwe, en erfde ze een onmetelijk fortuin.

Een geëmancipeerde en onconventionele vrouw

Als markiezin leidde Marie Arconati Visconti – geheel in de lijn van haar lijfspreuk ‘Un seul désir’ - een vrij turbulent leven. Haar scherpe tong en complexe karakter maakten van haar een dame van vele contrasten: Parisienne in het Pajottenland, adellijk maar republikeins, voortdurend laverend tussen historische rêverie en intellectuele ambitie. Ze organiseerde politieke salons waarop uitsluitend mannen welkom waren, omringde zich met een select clubje van aanbidders en werd aanzien als een voor haar tijd erg geëmancipeerde en onconventionele vrouw. Gebiologeerd door kunst en geschiedenis, spendeerde ze een deel van haar fortuin aan de transformatie van haar favoriete verblijf, het kasteel van Gaasbeek, tot een romantisch sprookjesslot en legde ze een indrukwekkende kunstcollectie aan.

In 1922, een paar jaar voor haar dood, schonk ze het kasteel aan de Belgische staat.

Hedendaagse kunst in een historische setting

De tentoonstelling Markiezin zkt. kunst  wekt via hedendaagse kunstwerken de intrigerende figuur van Marie Arconati Visconti terug tot leven maar ontwijkt bewust de gebruikelijke thema’s van de historische biografie. De titel Markiezin zkt. kunst verwijst niet alleen naar de verzamelwoede van de markiezin maar alludeert ook op het actuele uitgangspunt van de tentoonstelling die hedendaagse kunst introduceert in de historische setting van het kasteel. Een eclectische benadering en een subjectieve visie van zowel (inter)nationale, gevestigde waarden als jong, aanstormend talent belichten haar persoonlijkheid vanuit onverwachte hoeken. De gepresenteerde kunstwerken zinspelen op een aantal leidmotieven uit haar leefwereld, zoals haar wisselende identiteiten (grande dame, republikeinse, collectioneur, vrouw in mannenkleren, …), artistieke smaak (met ruimte voor zowel topstukken als kitsch) en uitzonderlijke positie als vrouw in zowel adellijke als artistieke en intellectuele middens.

Tussen Überkitsch en inhoud

Net zoals de markiezin balanceert de tentoonstelling tussen verschillende werelden. Markiezin zkt. kunst wordt zo een evenwichtsoefening tussen uitersten. Tussen speelse en strijdlustige kunstwerken. Tussen überkitsch en inhoud. Tussen perfecte integratie en bruusk contrast. Tussen het evoceren van aanwezigheid en afwezigheid. Tussen historische referentie en actualiteit. Tussen het eigen verhaal van het kunstwerk en het verhaal van de markiezin.

De ruimtes van het historische

kasteel van Gaasbeek
, dat met zijn neorenaissancistische ‘make-over’ een belangrijke stempel van Marie Arconati Visconti heeft gekregen, verlenen de kunstwerken een nieuw en uniek perspectief, een horizon waartegen de laatste markiezin telkens weer opduikt en verdwijnt. (Persbericht)

Praktisch

Kasteel van Gaasbeek

Nog tot
23 november 2008

Elke dag behalve maandag van 10.00 u tot 18.00 u (laatste bezoek om 17.00 u)

 

 









© Vivat.be 2020