Homestaging: stijlvolle verkooptechniek

Een goede tip voor wie zijn woning verkoopt en graag de hoogst mogelijke prijs wil bedingen: homestaging. Dit Amerikaans concept heeft als doel je woning te restylen om ze onweerstaanbaar te maken voor kandidaat-kopers. Als dat lukt, zullen die bereid zijn om meer geld op tafel te leggen. En welke verkoper heeft daar nu iets op tegen?


“De potentiële koper moet zich meteen thuis voelen in je woning”, vertelt Marleen Marini van Mayantigo, die van homestaging haar beroep heeft gemaakt. “Hij moet het gevoel hebben dat alles perfect in orde is, dat hij alleen nog maar zijn kleren en meubels moet laten overkomen. En ik probeer daarvoor te zorgen tegen een absoluut minimum aan kosten voor de verkoper.”

Niet te emo

Het opsmukken van je woning lijkt voor velen misschien een koud kunstje, maar dat is het allesbehalve. “Het is belangrijk dat je je woning presenteert, zonder een uitgesproken stijl op te dringen”, vertelt Marleen. “Want ook al verschilt jouw smaak misschien radicaal van die van de mogelijke koper, dat mag geen enkel probleem vormen. Hij moet het gevoel hebben dat alles mogelijk is en dat hij zelf het huis zonder moeite naar zijn hand kan zetten. Ook met emotionele elementen, zoals rouwfoto’s of religieuze symbolen, moet je heel goed opletten, omdat die de sfeer negatief kunnen beïnvloeden.”

Accessoireshopping

Homestaging kan op verschillende manieren. “Ik ga bij mensen aan huis om gedurende 3 à 4 uur advies te geven voor zowel gemiddelde woningen (vanaf 125 euro) als voor villa’s (vanaf 200 euro)”, zegt Marleen. “Daarna kunnen mensen zelf aan de slag. Of ze kunnen mij vragen om alles van hen over te nemen. Ik doe dan supervisie van de werken of ga mee op zoek naar passende accessoires voor de woning. Indien de klant dat wenst, zorg ik zelfs voor een complete fotoreportage van de woning, met bijhorende tekst.”

Voor (l) en na (r) de homestaging. Foto Mayantigo.

 


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?