Greenwashing?

Greenwashing is een marketingstrategie gebruikt door bedrijven die beweren dat ze milieuvriendelijk zijn, terwijl ze eigenlijk weinig moeite of soms helemaal niks doen voor het planeet.
 


Met de groene hype beseften veel bedrijven dat ze met een ‘groen’ beeld een meerwaarde hadden. Sommigen begonnen dus echt voor de planeet te zorgen, maar anderen werkten gewoon aan hun imago, zonder enige moeite te doen voor het milieu. Zo is greenwashing onstaan. Soms is het gewoon een slogan (vriend van de natuur), een goed gekozen foto (een grote 4x4 in een bos vol dieren), een kleur (een groene doos voor een vervuilend waspoeder) of een goede naam (bio-iets).

Soms verkopen de bedrijven wel echt een duurzaam product, maar hebben ze vervuilende praktijken. Een voorbeeld? Een firma die energiezuinige lampen produceert, maar vervolgens wel afvalstoffen in de rivier dumpt ...

In de auto-industrie komt greenwashing veel voor. Volkswagen, bijvoorbeeld, produceert aan de ene kant auto's met een lagere CO2-uitstoot en aan de andere is een lobbyist tegen de invoering van nieuwe energie-efficiëntienormen voor voertuigen. Andere merken communiceren ook graag over ‘groene’ SUV, auto’s met een enorme CO2-uitstoot, maar die wèl de groenste van hun klasse zijn.

Hoe kan je zorgen dat je niet in de val trapt? Door uit te kijken en labels te eisen (

http://www.infolabel.be
).

Melody De Visscher









© Vivat.be 2020