Groupon.be : betrouwbaar?

Op Groupon.be vind je elke dag een unieke aanbieding in jouw stad met hoge korting. Het systeem heeft veel succes, maar blijkt wel enkele problemen te ondervinden.

 


Hoe werkt het?

Groupon
biedt elke dag een nieuwe aanbieding in jouw stad aan. Zo krijg je bijvoorbeeld de kans op een luxenamiddag voor twee personen in een kuuroord voor 199 euro in plaats van 485 euro! Of drie endermologiesessies voor amper 35 euro in plaats van 150 euro, een menu voor twee met een fles wijn in een Japans of Vietnamees restaurant aan 42 euro in plaats van 120 euro, enzovoort.

Opgepast: de kortingen zijn maar een beperkt aantal uren of dagen geldig!

Als je geïnteresseerd bent, dan klik je best zo vlug mogelijk op de knop 'Nu kopen' en informeer je al je vrienden, buren, familie en kennissen over je lievelingsdeal. Als er voldoende mensen deelnemen aan de aanbieding, dan boekt Groupon vervolgens het bedrag van de deal op je bankrekening of kredietkaart. Als er niet genoeg mensen hebben deelgenomen, dan gaat de deal niet door. Groupon boekt dan geen geld van je rekening af.

Groepskorting dus! Omdat een groot aantal mensen meedoet, kan Groupon soms zeer hoge kortingen aanbieden.

Een tiental klachten

Groupon bestaat al in een dertigtal landen en heeft overal veel succes. Soms wel ook te veel ... . Een gastronomisch diner in het restaurant van het Atomium werd 4000 keer verkocht! Het resultaat is dat de klanten soms maandenlang moeten wachten vooraleer ze van hun deals kunnen profiteren. Hetzelfde gebeurde in het Luikse schoonheidsalon van Caroline Lebeau. Groupon verkocht 700 deals. De schoonheidsspecialiste moest de deals plannen over ... 2 jaar.

Voorts gebeurt het ook dat de mensen hun deal nooit krijgen. En als ze een klacht willen indienen, kunnen ze de klantendienst van Groupon niet aan de lijn krijgen. Anderen hadden een deal gekocht voor een helikoptervlucht maar het aerodroom had geen contract getekend met Groupon. Hetzelfde probleem ontstond met het dierenpark Pairi Daiza.

Ontevreden klanten dienden klachten in bij het OIVO en Test-Aankoop. De organisaties bereiden een dossier voor. In 2010 kreeg het FOD Economie 16 klachten voor valse reclame en oneerlijke handelspraktijken. "Dat is niet veel, maar niet iedereen dient een klacht in", klinkt het.


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?