De Toyota Auris HSD trekt hybride markt open

In het segment van de hybride wagens geldt de Toyota Prius als maatstaf. Het Japanse merk vatte het plan op om deze lijn door te trekken naar zijn andere modellen. De Auris HSD steekt van wal in de categorie van de compacte personenwagens en trekt de markt van de hybrides open voor een groter publiek.


Met de Auris Hybrid Synergy Drive (HSD) geeft Toyota het startschot van de uitbreiding van zijn hybride gamma. De HSD wordt in Europa vervaardigd en is bestemd voor de Westerse markt van stadsmodellen.

Naar het voorbeeld van grote broer Prius is de compacte Auris gebouwd rond een intelligente tandemopstelling van de 1.8 VVT-i benzinemotor en de dubbele elektromotor. 'Intelligent', wegens het elektronisch vernuft van de wagen, die afwisselend de benzine en de elektriciteit gebruikt in functie van een zuinig totaalverbruik. En ook omwille van het regeneratief remsysteem, waardoor remwrijvingen worden omgezet in stroomvoeding. De bestuurder hoeft dus niet naar de accu's om te kijken, want die worden al rijdend aangevuld.

De Auris laat de keuze tussen 3 rijstanden: EV of elektrische modus voor "zero verbruik, zero emissies" aan een snelheid afhankelijk van de rijomstandigheden en de afstand, ECO voor een betere economie en ten slotte POWER voor scherpere prestaties en betere acceleraties.

De hybride aandrijving is goed voor 136 pk en een gemiddeld gemengd verbruik van 3,8 l/100 km. De CO2-uitstoot haalt het voor dit autosegment ongekende niveau van 89 g/km.


Delen





© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?