Vakantie: let op voor zakkenrollers!

Als toerist in het buitenland kan je soms slachtoffer zijn van zakkenrollers en andere gauwdieven. Hoe kan je dit voorkomen en hoe moet je reageren in geval van diefstal? Je to-do-list en goede reflexen vind je hier.


Om problemen in geval van diefstal te voorkomen, kan je enkele dingen vóór het vertrek doen. Denk bijvoorbeeld aan je documenten zoals paspoort, visum, bankkaarten en belangrijke telefoonnummers te fotokopiëren of nog beter, te scannen. Voor de zekerheid behoud je ze op je e-mailadres. Op die manier zijn ze voor jou overal ter wereld beschikbaar, en kan je ze gemakkelijk afdrukken.

Ter plaatse dan. Als je de diefstal opmerkt, bel je meteen naar CARD STOP om je bankkaarten te blokkeren. Daarvoor heb je je bankkaartnummers nodig.

De volgende stappen zijn een klacht indienen bij de politie voor diefstal en uiteindelijk contact opnemen met het dichtstbijzijnde consulaat. Daar krijg je een ontvangstbewijs voor verlies of diefstal van je officiële documenten die je nodig zal hebben om ze vervolgens te vernieuwen.

Heb je contant geld nodig? Als je over een repatriëringsverzekering beschikt, ben je daarvoor gedekt. Je kan ook aan een familielid geld vragen via postmandaat, maar pas op: voor 150 euro betaal je 20 euro kosten. Tot slot is de snelste oplossing om geld in het buitenland af te halen nog via Western Union. Maar wees voorzichtig en discreet, want al wie de transactiecode kent, kan het geld afhalen.

Melody De Visscher









© Vivat.be 2020