Mobiliteitstoerisme, van caravans tot motorhomes

Het mobiliteitstoerisme zit in België nog steeds in de lift. Gedurende de eerste 6 maanden van 2004 werden 4247 toercaravans in België ingeschreven, waarvan 1339 nieuwe. Voor dezelfde periode werden 4137 zwerfauto’s ingeschreven, waarvan 1375 nieuwe. Verder zijn er in België naar schatting 150.000 toercaravans en werden in totaal 26.764 kampeerauto’s ingeschreven. Jaarlijks worden daarenboven ongeveer 3 maal zoveel tweedehands caravans en kampeerauto’s verhandeld als nieuw ingeschreven voertuigen.


De klant stelt evenwel steeds meer eisen. De sector speelt hierop dan ook in door ieder jaar met nieuwigheden uit te pakken. Zoeken naar lichte en betaalbare materialen is nog altijd een belangrijk punt. De indeling van de interieurs is er eveneens één. De gebruiker heeft graag een breed en lang bed, een badkamer met afzonderlijke douchecel, een zitgroep, een keuken en daarbij nog voldoende kasten. De constructeur levert de zwerfauto af met voldoende laadvermogen voor de normale bagage van een gezin. De gebruiker echter neemt alles van thuis mee omdat hij in het buitenland niets meer zou moeten kopen. Het gevolg is dat de meeste zwerfauto’s overladen zijn. Enkele constructeurs hebben een watertank ingebouwd die bij middel van een nieuw systeem slechts voor de helft kan gevuld worden kwestie van gewichtbesparing. Betere sloten en sterkere deuren tegen inbrekers zijn ook van belang.

Plaats besparen is van primordiaal belang bij caravans en motorhomes. Dank zij het “flatscreen” heeft een TV nu minder plaats nodig. Er bestaan ook verschillende systemen, naargelang de constructeur, om nog meer plaats te besparen bij een TV. In de nieuwste rollende vakantiehuisjes staat hij in een lift. Na gebruik stijgt hij in een bovenkast. In andere wagens hangt hij tegen het plafond en een rolluikje maakt hem onzichtbaar. Om te gebruiken scharniert hij in verticale toestand.

Voor de veiligheid van de bewoners zijn meer caravans uitgerust met een aardlekschakelaar. Verschillende types slingerdempers geven de caravan een veiliger weggedrag en worden met zwaardere banden uitgerust.

Caravans

De vraag naar luxecaravans zet zich door. Hoewel een indeling met twee vaste éénpersoonsbedden niet nieuw is bieden bijna alle constructeurs voor 2005 één of meerdere typen aan. Dubbele vaste bedden zijn in een caravan of zwerfauto niet de beste indeling voor senioren. Daarentegen willen ze redelijk wat geld besteden aan comfortabele wooninrichtingen. Blijkbaar worden jongere gezinnen terug aangetrokken door de kampeerformule. Dat vertaalt zich in meer vraag naar caravans met stapelbedden. De fabrikant speelt er op in en levert knap ingerichte caravans voor gezinnen met kinderen. Hier zijn de eisen voor luxe en comfort minder hoog gesteld. Het douchegordijn maakt stilaan plaats voor een draai of schuifdeur in plexiglas. De witte buitenkleuren maken stilaan plaats voor levende kleuren.

Zwerfauto’s

De eerste zwerfauto’s bestaan al vanaf het begin van de vorige eeuw. En hoe eigenaardig het ook mag klinken, de interieurindelingen van de doorsnee zwerfauto zijn nog dezelfde. Later pasten caravanconstructeurs enkele caravans aan en monteerden ze op het onderstel van een lichte vrachtwagen. Het is echter pas in de jaren 80 dat de zwerfauto zijn huidige typische vorm kreeg. Het was dank zij de kennis en de ervaring van de caravanfabrikanten dat het bouwen en inrichten snel evolueerde. Naast het woongedeelte heeft de zwerfauto ook een basisvoertuig nodig. Dat is een vak apart en de ingenieurs van de auto-industrie zitten niet stil. Fiat, de grootste leverancier van basisvoertuigen krijgt concurrentie van Renault, Peugeot, Citroën en Ford. Compacte zwerfauto’s, nauwelijks iets groter dan omgebouwde bestelwagens zitten in de lift. De stuurcabines van de huidige bestelwagens benaderen het comfort van personenwagens. Regelmatig komen er nieuwe en krachtiger motoren onder de motorkap.

Stacaravans : rust en comfort !

Met een jaarlijkse verkoop van ongeveer 1500 stacaravans benaderen zij het aantal nieuw verkochte toercaravans. Zoals bij de rollende vakantiehuizen is de trend naar meer comfort ook te merken bij de stacaravan. Voor een zogenaamd instapmodel betaalt men rond de 21.000 euro en wil men een exemplaar met alles er op en er aan moet men ongeveer driemaal zoveel ophoesten. Moderne stacaravans, al lijkt het misschien niet zo, zijn niet meer te vergelijken met uitvoeringen van voor 20 jaar. Was er gedurende een lange tijd nauwelijks een evolutie te merken veranderde dit voor een tiental jaar. Ze zijn beter geïsoleerd, hebben een dubbele bodem, ramen met dubbelglas en het interieur krijgt veel aandacht. Stapelbedden maken plaats voor enkele naast elkaar. Dat heeft te maken met het breder worden van de opbouw. Hierdoor kan men grotere slaapkamers inbouwen. Het platdak verdwijnt en er komt een stevig puntdak voor in de plaats.

Naast de eigenaars van stacaravans zijn er veel huurders. Huren van een mobilhome zit in de lift. Ze zijn volledig uitgerust met bedden, keukengerief, stoelen en al wat men nodig heeft op een camping. Men hoeft alleen zijn persoonlijke bagage mee te brengen, dit houdt in dat voor verre verplaatsingen de trein of het vliegtuig wordt genomen. Houdt men het bij de eigen auto, dan gaat het sneller dan met een caravan aan de haak. Verhuurbedrijven zoals Vacansoleil, Keycamp, Eurocamp en nog andere spelen daarop in en verhuren een groot aantal mobilhomes op prachtige campings. Gemiddeld kost een verblijf van 24 u 60 euro, niet goedkoop zal men zeggen, maar men moet ook geen euro investeren. En wat zou een hotelovernachting kosten met zeven personen?

Vooraleer een stacaravan te kopen moet men zeker zijn van een plaats op een camping of een residentieel park, tenzij men hem op een privaat grondstuk zet. De vrije plaatsen, vooral aan de kust zijn zeldzaam. Uitbaters en soms ook wel eigenaars van een mobilhome profiteren daarvan. Voor een oud model worden veel te hoge prijzen gevraagd om enkel het lapje grond te kunnen bekomen. Sommige campinguitbaters vragen een deeltje van de winst of men kan enkel een caravan bij hen kopen. Vervoer, instaleren van de stacaravan, aansluiten van het water, stroom en afvoer zijn meestal in één prijzenpakket begrepen.

Het Internationaal Caravan en Motorhomesalon in Brussels Expo

Van 30 oktober tot 7 november loopt in de paleizen 7,11 en 12 van Brussels Expo (Heizel), de 42ste editie van het Internationaal Caravan en Motorhomesalon. Dit jaarlijks evenement is de Officiële beurs van constructeurs en invoerders van caravans, stacaravans, zwerfauto’s, campingmateriaal en toebehoren. Meer dan 60 constructeurs en invoerders stellen er samen meer dan 600 modellen voor. Verdelers en tweedehandsvoertuigen zul je er niet vinden.

De liefhebber van mobiliteitstoerisme zal op het salon onder meer kunnen kennismaken met 22 merken toercaravans, 20 merken stacaravans en 57 merken zwerfauto’s. De vakantieganger zal wat de zwerfauto betreft vooral bij de kleinere modellen heel wat nieuwigheden ontdekken. Ook de halfintegrale wagens, die nauwelijks groter zijn dan een bestelwagen, zullen ruimschoots vertegenwoordigd zijn.

Naast de vrijetijdswagens kan de trekker er ook stands met toebehoren, uitrustingen en toeristische tips bezichtigen : koelkasten, luchtkoelers, chemische toiletten, caravanmovers, GPS-systemen en sattelietantennes, voortenten en luifels, stuk voor stuk accessoires die het comfort van het kamperen vergroten.

Praktisch

42ste Internationaal Caravan- en Motorhomesalon
Paleizen 7, 11 en 12 van Brussels Expo (Heizel)
Van zaterdag 30 oktober tot en met zondag 7 november 2004
Elke dag open van 11 tot 18 uur

Inkomprijs : 8 euro (gratis toegang voor kinderen tot 12 jaar) 

Bereikbaarheid :

  • Metro : 1A richting “Koning Boudewijn”, station Heizel
  • Via de autosnelweg : Brusselse Ring, afrit 7bis

Catalogus :

Een catalogus van 180 bladzijden, met alle adressen, alle prijzen van de tentoongestelde voertuigen, alsook met de volledige lijst van de trekvermogens van de auto’s wordt gratis uitgedeeld aan de bezoekers.(doorgang 11 – 12 en vooraan in paleis 7)

Kinderopvang : doorlopende gratis kinderopvang, tijdens de openingsuren vooraan in paleis 11

Meer info :

http://www.bccma.be

Paul Willems









© Vivat.be 2020