De populairste rugzak aller tijden

Eén van de grote succesverhalen in de merkencultuur van de laatste jaren. Eastpak heeft in zowat alle jeugdgroepen de traditionele boekentas vervangen en wist van de robuuste legerrugzak een modeartikel te maken.

 


 

Je ziet ze overal, de rugzakken van Eastpak. Terwijl er in de 'gewone' media toch zelden of nooit reclame voor gemaakt wordt. Misschien is dat precies de reden van het succes?

Onder het motto “Break the rules” wordt de doelgroep van Eastpak heel precies gedefinieerd als rebels without a cause , die progressive en street smart zijn, echte free spirits , hackers (internetpiraten) zelfs, met een Xtreme attitude en geheel anti-authority. Het zijn dromers, maar ze denken toch in de eerste plaats aan zichzelf, en aan hun materiële welzijn. Eastpak mag zich dan al profileren als een undergroundmerk, het bedrijf maakt wel deel uit van een concern (VF, van Vanity Fair) waartoe ook Lee en Wrangler behoren, naast het veel traditionelere JanSport (rugzakken), bestemd voor een ouder, conformistischer publiek, precies die sociale groep waar skaters en skinheads zich tegen afzetten. Hoewel Eastpak zelf intussen bijna een doordeweeks merk is geworden. Met één toch wel opmerkelijk verschil: je krijgt op iedere rugzak dertig (30) jaar garantie. Dat is pas revolutionair.

    


Delen







© Vivat.be 2014

Contact | Wie zij wij?